Dot Day już tuż, tuż…na blogu jest już propozycja aktywności z robotami, a dziś całkowicie offlinowo…kilka propozycji zabaw dla najmłodszych…będzie kropkowo i w ruchu.
Kropki w kilku kolorach (czym starsze dzieci, tym kolorów kropek powinno być więcej, na początek wystarczą 3). Kropki powinny być wielkości odpowiadającej rozmiarom dziecięcych stóp. Możemy je wyciąc z kolorowego papieru, materiału, możemy wykorzystać krążki gimnastyczne, szarfy ułożone na kształt okręgów. Jeśli korzystamy z papierowych kropek, to warto je podkleić do podłoża taśmą dwustronną. Potrzebne nam będą również strzałki kierunkowe i kartki, na których będziemy mieć narysowane przekreślone kolory kropek.
Na dywanie układamy w rozsypance kropki w kilku kolorach. Każdy kolor kropki będzie oznaczał inne ćwiczenie gimnastyczne np: podskok, przysiad, pajacyk (pełna dowolność). Włączamy wybrany utwór muzyczny, dzieci poruszają się przechodząc z kropki na kropkę. Kiedy muzykę wyłączymy wykonują ćwiczenie, które przypisane jest do koloru kropki, na którym stoją. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Układamy trasę z kropek, pilnując przy tym rytmu występowania kolorów. Dzieci pokonują ścieżkę wykonując na każdej kropce ćwiczenie do niej przypisane. W dalszej części zajęć można wprowadzić ,,zmyłkę” i przełamać rytm kolorów…dzieci muszą wtedy bardziej skupić się na kolorach, na których stoją, a mniej na schemacie wykonywanych ćwiczeń.
Kropki rozkładamy w rozsypance po całej sali. Przy tej zabawie nie nadajemy symbolicznego znaczenia poszczególnym kolorom. Zajmą się tym dzieci w trakcie aktywności. Nauczyciel opowiada
dowolną historię, a dzieci za pomocą ruchu, gestów przedstawiają jej treść. Mogą stawać też na kropkach, kierując się swoimi własnymi odczuciami co do kolorów (np: kiedy bohater opowiadania jest smutny, to stają na granatowej, kiedy wyszło słońce stają na żółtej, kiedy dzieję się coś złego w opowiadaniu na czerwonej itd.)
Rozkładamy kropki na dywanie. Nauczyciel ma do dyspozycji kartoniki w kolorach tożsamych z kolorami kropek. Na niektórych kartonikach znajduje się przekreślenie, duży znak X, będzie oznaczało, że ten kolor jest zabroniony. Dzieci poruszają się między kropkami w rytm muzyki, którą słyszą. Kiedy dźwięki ucichną stanął na właściwych kropkach, kierując się kodem, który wskaże nauczyciel, czyli tabliczką z kolorem lub przekreślonym kolorem kropki. Kiedy wskazany jest jeden kolor, to zadanie jest łatwiejsze, dzieci stają na kropkach właśnie w tym kolorze. Kiedy wskazany jest przekreślony kolor, to mogą stanąć na dowolnym, z wyjątkiem tego wskazanego.
Spróbujmy zakodować drogę kolorowej kropki…po kolorowych kropkach?…w końcu to Dot Day, więc kropek nigdy za wiele. Kropki ułóżmy w sposób, który pozwoli utworzyć pewien rodzaj planszy np: 5 kropek na 5 kropek. Zaznaczmy kropkę, która będzie miejscem startowym i kropkę, do której będziemy zmierzać. Załóżmy dziecku opaskę z przyczepioną dużą kolorową kropką, będzie naszym ,,duszkiem – kropką”, który spróbujemy zakodować. Możemy używać tylko słownej instrukcji, wskazując kierunek poruszania się i liczbę kroków (jeden krok to jedna kropka), możemy też ułożyć skrypt ze strzałek, na podstawie których przemieści się nasz ,,duszek”.
To tylko kilka propozycji zabaw z kropkami dla najmłodszych…a Wy, jakie macie pomysły na ten szczególny dzień? Podzielcie się nimi w komentarzach?
I m so glad to visit this blog.This blog is really so amazing
Wonderful article! We are linking to this particularly great content on our site. Keep up the great writing.