Wstęp:
Wiek przedszkolny to okres ruchu i zabawy. Dzieci poznają świat wszystkimi zmysłami, chętnie manipulują przedmiotami, uczą się poprzez doświadczanie. Często zmieniają obiekt swoich zainteresowań, ich uwaga jest labilna. Planując aktywności, które zaproponujemy dzieciom musimy to uwzględnić i dobrać je w taki sposób, żeby były odpowiednie do wieku i możliwości małego człowieka.
Poniżej opisane aktywności, to propozycje krótkich zabaw, które można wykonać z dziećmi w dowolnym czasie, w poranku, w trakcie zajęć, jako przerywnik. Część z nich śmiało możemy zaproponować dzieciom również w plenerze. Celem zabaw jest kształtowanie orientacji przestrzennej, orientacji w schemacie własnego ciała, rozwijanie umiejętności kategoryzowania obiektów, reagowanie na umówione sygnały, dostrzeganie rytmiczności wzoru. Wymienione umiejętności będą potrzebne w dalszej nauce kodowania.
Materiały obrazkowe pobierzecie tu⬇️
https://drive.google.com/drive/folders/1CuoplOm8yz51gGx-lYmUKsDNSoyaFVGi
Kolorowe wieże
Co nam będzie potrzebne?
Kolorowe kubki (czym starsza grupa, tym więcej kolorów)
Przebieg aktywności:
Wersja podstawowa (łatwiejsza)
Dzieci siadają w kole, każda osoba otrzymuje 3, 4 kubki. Nauczyciel buduje wieżę wzorcową, dzieci starają się zbudować taką samą.
Wersja trudniejsza (w parach)
Dzieci siadają naprzeciwko siebie. Jedno dziecko buduje wieżę wzorcową, drugie na jej podstawie próbuje ułożyć identyczną (w pierwszym momencie dzieci mogą układać wieżę na zasadzie odbicia lustrzanego, odnieście się wtedy do stron dziecka np.: przy lewej ręce jest kubek czerwony). Po jakimś czasie następuje zamiana ról.
Ćwiczenia z żabką
Co nam będzie potrzebne?
Krążki z materiałem obrazkowym
Przebieg aktywności:
Prezentujemy dzieciom krążki z żabkami (na początek możemy pokazać 2, 3 krążki). Omawiamy jakie ćwiczenie będzie symbolizować dany krążek (kolejno od lewej: udajemy, że śpimy, unosimy lewą rękę i lewą nogę, skaczemy jak żabka, pływamy jak żabka, unosimy prawą rękę i prawą nogę). Następnie prezentujemy krążek z bocianem.
Puszczamy ulubioną muzykę dzieci, żabki poruszają się swobodnie po sali, kiedy muzyka
się zatrzymuje, nauczyciel pokazuje wybrany krążek, dzieci wykonują odpowiadające mu
ćwiczenie gimnastyczne. Kiedy nauczyciel pokaże krążek z bocianem dzieci szybko
kucają, tak żeby ich nie zauważył. Zabawę kilkakrotnie powtarzamy.
Jadę, płynę, lecę…uwaga stop!
Co nam będzie potrzebne?
Krążki z materiałem obrazkowym, dowolny instrument do wygrywania rytmu
Przebieg aktywności:
Prezentujemy dzieciom krążki z pojazdami (na początek możemy pokazać 2, 3 krążki). Zadajemy pytanie, w jaki sposób poruszają się dane pojazdy, które przemieszczają się szybciej, a które wolniej. Zaczynamy rytmicznie grać na instrumencie. Pokazujemy wybrany krążek, prosimy żeby dzieci udawał swoim ruchem dany pojazd. Zmieniamy tempo gry na instrumencie i jednocześnie pokazujemy kolejny krążek, a dzieci przemieniają się w kolejny pojazd. Co jakiś czas pokazujemy krążek czerwony – oznacza to, że pojazdy muszą się zatrzymać. Zabawę kilkakrotnie powtarzamy.
Jesteśmy instrumentami…
Co nam będzie potrzebne?
Krążki z materiałem obrazkowym
Przebieg zabawy:
Nauczyciel prezentuje krążki z instrumentami. Omawia je wspólnie z dziećmi. Razem pokazują jak można naśladować grę na danym instrumencie. Dzieci ustawiają się w dużym kole, maszerują w rytm wystukiwany przez nauczyciela. W pewnym momencie osoba prowadząca zabawę pokazuje wybrany krążek, dzieci udają, że grają na instrumencie. Po kilku próbach nauczyciel pokazuje sekwencję krążków a dzieci odpowiednio zmieniają grę na instrumentach.
Kodowanie kolorami
Co nam będzie potrzebne?
Krążki lub kubki w kilku kolorach
Przebieg zabawy:
Nauczyciel prezentuje dzieciom kilka kolorowych krążków lub kubków. Umawia się z nimi, co będzie symbolizował poszczególny kolor np.: żółty – ręce wysoko w górę do słonka, niebieski – udajemy spadające krople deszczu, fioletowy – zamieniamy się w motyle. Następnie pokazuje sekwencję kilku kolorów, a dzieci wykonują odpowiednie zadanie.
Sterowanie gestami
Co nam będzie potrzebne?
Krążki z materiałem obrazkowym
Przebieg zabawy:
Rozdajemy dzieciom opaski z robotami (opcjonalnie) i tłumaczymy, że dziś będziemy nimi sterować przy pomocy gestów. Pokazujemy, że skierowanie dłoni do przodu, to krok do przodu, przechylenie dłoni w tył, krok do tyłu, uniesienie i opuszczenie dłoni, to podskok. Podczas zabawy nauczyciel pokazuje najpierw zielone koło (będzie oznaczało start), następnie zmienia ustawienia dłoni, na końcu pokazuje czerwone koło (będzie oznaczało koniec). Roboty wykonują swój program dopiero po pokazaniu go w całości. Na początku nauczyciel używa 2, 3 gestów, potem ich liczba może wzrosnąć.
Tworzymy opowieść
Co nam będzie potrzebne?
Krążki z materiałem obrazkowym
Przebieg zabawy:
Wybieramy kilka krążków z obrazkami (czym młodsze dzieci, tym mniej krążków, możemy zacząć od 4, 5 obrazków). Dokładamy je kolejno od lewej do prawej i prosimy dzieci, żeby tworzyły na ich podstawie historyjkę obrazkową. Kiedy historia będzie gotowa odwracamy krążki na drugą stronę i prosimy dzieci o odtworzenie opowieści bez podglądania obrazków. W kolejnym kroku prosimy o podanie co znajduje się na obrazkach ale w odwrotnej kolejności, od ostatniego do pierwszego. W wersji najtrudniejszej wskazujemy losowy krążek i pytamy co się na nim znajduje.
Dzień, noc, dzień…szukamy rytmów
Co nam będzie potrzebne?
Krążki z materiałem obrazkowym, kubki z czterech kolorach ( żółtym, czerwonym, niebieskim, zielonym)
Przebieg zabawy:
Wersja łatwiejsza – zaprezentuj dzieciom krążek ze słonkiem i krążek z księżycem, pokaż też kubek żółty i kubek niebieski. Powiedz, że kubki w żółtym kolorze będą podobnie jak słonko , symbolizować dzień, a niebieskie, podobnie jak księżyc, będą symbolizować noc. Ustawiajcie je zgodnie z rytmem: dzień, noc, dzień, noc, dzień… głośno wypowiadając nazwy.
Wersja trudniejsza – zaprezentuj dzieciom krążki z drzewami w różnych porach roku. Zastanówcie się, które drzewo pasuje, do której pory roku. Pokaż dzieciom kubki w czterech kolorach. Określcie, który kolor będzie symbolizował daną porę roku. Ustawiajcie kubki zgodnie z rytmem: wiosna, lato, jesień, zima, wiosna, lato głośno wypowiadając nazwy pór roku.
Kubki i kostki
Co nam będzie potrzebne?
Kolorowe kubki w kilku kolorach, kostka do gry
Przebieg zabawy:
Siadamy w kole lub w rozsypance, dzieci otrzymują kolorowe kubki. Rzucamy kostką, budujemy wieżę składającą się z tylu kubków, ile wskazał rzut kostką. Zabawę możemy utrudnić dodając warunek, że zbudowana wieża ma być jak najwyższa.
Kolorowe trzy w linii
Co nam będzie potrzebne?
Kolorowe kubki w kilku kolorach (zamiennie plansza z załączników), mata do kodowania, kostka z kolorowymi ściankami
Przebieg zabawy:
Rozkładamy kubki na macie (losowo). Dzielimy dzieci na zespoły. Pierwszy zespół rzuca kostką i stawia swój kubek na takim kolorze na macie jaki wskazała kostka. Wygrywa ten zespół, który jako pierwszy ustawi trzy kubki obok siebie w jednej linii: w pionie, w poziomie lub po skosie.
Trzy w linii na konkretach
Co nam będzie potrzebne?
Mata do kodowania , krążki z konkretami, kostka, kubki w roli pionków
Przebieg zabawy:
Rozkładamy krążki z konkretami na macie (losowo). Dzielimy dzieci na zespoły. Pierwszy zespół rzuca kostką i stawia swój kubek na takim polu na macie, na jakim jest krążek z liczbą konkretów równą liczbie wyrzuconych na kostce oczek. Jeśli wypadnie szóstka to zespół traci kolejkę. Wygrywa ten zespół, który jako pierwszy ustawi trzy kubki obok siebie w jednej linii: w pionie, w poziomie lub po skosie.
Zakazany kolor
Co nam będzie potrzebne?
Wycięte z papieru koła w kilku kolorach (po kilka z każdego koloru ) , przekreślone koła w różnych kolorach
Przebieg zabawy:
Rozkładamy na podłodze kolorowe koła . Dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm muzyki. Kiedy muzyka ucichnie nauczyciel pokazuje jedno koło (nieprzekreślone lub przekreślone). Jeśli pokazał koło nie przekreślone, to dzieci stają na kole o takim samym kolorze, jeśli kolor jest przekreślony, to stanąć mogą na każdym innym kolorze poza tym przekreślonym. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Zakodowany układ ruchów
Co nam będzie potrzebne?
Krążki z materiałem obrazkowym
Przebieg zabawy:
Nauczyciel tłumaczy dzieciom, że dziś „zatańczą” według podanego kodu. Kod będzie składał się z początku (zielone koło), komend (mini zadań do wykonania) oraz zakończenia (czerwone koło). Zadania będą umieszczone na krążkach (krok do przodu, krok do tyłu oraz tornado czyli obrót). Nauczyciel tworzy układ symboli graficznych (w jednej linii od lewej do prawej i wspólnie z dziećmi wykonuje zakodowany taniec)
Zakodowana cza cza
Co nam będzie potrzebne?
Krążki z materiałem obrazkowym
Przebieg zabawy:
Aktywność analogiczna do powyżej opisanej tylko symbole stop będą oznaczać krok w miejscu, a strzałki kroki w lewo i w prawo.
Zabieramy kolory
Co nam będzie potrzebne?
Kubki w kilku kolorach, mata do kodowania
Przebieg zabawy:
Ustawiamy kubki na macie w taki sposób, żeby nie sąsiadowały ze sobą te same kolory. Jedno pole pozostawiamy puste. Pozwoli nam to przesuwać sąsiadujące kubki na wolne miejsce. Zespoły jednorazowo przesuwają jeden kubek. Jeśli uda im się przesunąć kubek w taki sposób, żeby obok siebie były kubki w tych samych kolorach, to zabiera je z planszy. Wygra ten zespół, który uzbiera więcej kubków.
Niewidzialna wieża
Co nam będzie potrzebne?
Kubki w kilku kolorach
Przebieg zabawy:
Jedno dziecko zasłania oczy. Budujemy wieże wzorcową (3, 4 elementową). Dziecko, które nie widzi wieży będzie miało za zadanie zbudować ją na podstawie instrukcji, którą będą wydawały pozostali uczestnicy zabawy.
Słonko kolorami sterowane
Co nam będzie potrzebne?
Plansza z załączników
Przebieg zabawy:
Tłumaczymy dzieciom, że planszy znajduje się słonko. Słonko będzie poruszać się na podstawie naszych kolorowych rozkazów. Wypowiedziany kolor oznacza, że słonko przemieszcza się o jedno pole w stronę danego koloru. Trudność polega na tym, że fizycznie słonko nie zmienia swojego położenia, musimy śledzić go w głowie. Jeśli słonko opuści planszę, to mówimy „słonko wyszło”.
Słonko kierunkami sterowane
Co nam będzie potrzebne?
Plansza z załączników
Przebieg zabawy:
Zabawa analogiczna do opisanej wyżej, tylko zamiast kolorów pojawiają się komendy: „do góry”, „do dołu”, „w prawo”, „w lewo”.
Pada…kap, kap, kap
Co nam będzie potrzebne?
Plansza z załączników
Przebieg zabawy:
Zabawa analogiczna do opisanej wyżej, tylko z dodatkowymi warunkami. Tym razem sterujemy kropką na podstawie komend: „do góry”, „do dołu”, „w prawo”, „w lewo”. Jeśli kropka będzie przechodzić przez pole z kroplami deszczu mówimy: „kapu, kapu, kap”, jeśli kropka przechodzić będzie przez pola z kałużą mówimy:„chlapu, chlapu, chlap”.
Orientacja na kartce papieru
Co nam będzie potrzebne?
Mata i kilka obrazków
Przebieg zabawy:
Układamy obrazki na macie, następnie zadajemy pytania dzieciom:
🟧 Jaki obrazek znajduje się w lewym górnym rogu?
🟧 Który obrazek znajduje się na środku planszy?
🟧 Jaki obrazek umieszczony jest w prawym dolnym rogu planszy?
W wersji trudniejszej pytania będą brzmieć następująco:
🟫 Gdzie znajduje się obrazek z planszą?
🟫 Na którym polu znajduje się obrazek ze słonkiem?
🟫 Na którym polu znajduje się obrazek z rowerem?
Jeśli szukacie więcej inspiracji, to zapraszam na warsztaty stacjonarne lub online. Szczegóły znajdziecie tu⬇️