Wirtualna mata…gotowe propozycje do wgrania

Wirtualna mata EduSense, to platforma internetowa, przy pomocy której możemy stworzyć szereg aktywności rozwijających kompetencje matematyczne, językowe, logiczne, algorytmiczne myślenie. Platforma jest w pełni bezpłatna i mega intuicyjna, co jest jej ogromnym plusem. Możemy z niej korzystać zarówno na tablicy interaktywnej, komputerze stacjonarnym, laptopie czy tablecie, co pozwala nam organizować zajęcia zarówno całą grupą, jak i w małych zespołach.
Kliknij link…i gotowe
Przygotowałam folder z gotowymi materiałami, które skracają czas przygotowywania się nauczyciela do zajęć. W folderze Wirtualna mata EduSense możesz wybrać plik z linkami do przykładów wirtualnych mat (Wirtualna mata linki). Wystarczy kliknąć w wybrany przez nas link i otworzy się odpowiedni przykład. Linki zebrane są kategoriami, bedą też stale uzupełniane o kolejne propozycje aktywności.
Gry matematyczne:
Wybierz działanie:
Dokładny opis gry znajdziecie tu:
W wersji na wirtualną matę dodałam na planszy jeszcze 0.
Mistrz mnożenia:
To jedna z moich ulubionych gier. Poza wgraną na platformę matą będą nam potrzebne dwie kostki do gry. Dzielimy uczniów na zespoły, każdemu z nich przypisujemy wirtualne pionki, czyli kolorowe kropki (kropki znajdują się po lewej stronie ekranu, w zakładce tło). Każdy zespół dostaje inny kolor kropek. Z dwóch wyrzuconych cyfr tworzymy dwucyfrową liczbę np.: jeśli wypadło 1 i 5, to wybieramy z dwóch liczb: 15 lub 51. Ta liczba to będzie wynik pomnożenia dwóch liczb z planszy, jeśli wybraliśmy 51, to stracimy kolejkę, bo nie znajdziemy na macie liczb, które pomnożone przez siebie dadzą nam taki wynik. Jeśli zdecydujemy się na 15, to na macie swoje kółeczka zaznaczamy na wybranej 3 i wybranej 5. Wygra ten zespół, który finalnie będzie miał więcej kół w swoim kolorze.

Podaj wynik:
W tej grze wykorzystamy gotową planszę, na której będą znajdowały się koła z napisanymi na nich cyframi w zakresie 2 – 9. Potrzebne będą też dwie kostki. Dzielimy uczniów na zespoły, każdemu z nich przypisujemy wirtualne pionki, czyli kolorowe kropki (kropki znajdują się po lewej stronie ekranu, w zakładce tło). Każdy zespół dostaje inny kolor kropek. Przedstawiciel pierwszego z zespołów rzuca kostkami i sumuje otrzymane liczby oczek. Otrzymany wynik zaznacza swoim kolorem kropki, przykrywając nią odpowiednią cyfrę. Jeśli suma to 10, wtedy drużyna traci kolejkę, jeśli 11 to zaznacza swoją kropkę w dowolnym miejscu na macie, jeśli 12, to oddaje jedną z kropek, które zaznaczył wcześniej. Wygrywa ten zespół, który będzie mieć na macie więcej swoich kropek.
Steruj kropką:
Steruj kropką to kilka wersji popularnej zabawy „Mucha wyszła”. W pierwotnej wersji (ja z tą zabawą spotkałam się pierwszy raz na blogu Zamiast Kserówki) sterujemy muchą, tu mamy zieloną kropkę. Kropka porusza się na podstawie komend wydawanych przez prowadzącego : do góry, do dołu, w prawo, w lewo. Jeśli kropka wyjdzie z kratownicy (w naszym przypadku stanie na którymś z pomarańczowych kół), to mówimy „kropka wyszła”. Cała trudność polega na tym, że fizycznie kropka się nie przemieszcza, my musimy ją śledzić w naszych myślach. W niektórych matach aktywność została wzbogacona o pola funkcyjne np.: kolory. W tym przypadku umawiamy się z dziećmi, co się stanie jeśli kropka stanie na danym kolorze, przykładowo: na niebieskim – klaszczemy, na żółtym tupiemy, na czerwonym mówimy ojojoj. W innym z przykładów polami funkcyjnymi są środki transportu, jeszcze w innym zwierzęta. Dzieci na tych polach mogą naśladować wydawane przez nie dźwięki. Przygotowałam też matę z „buźkami – emocjami”, w tym przypadku dzieci będą starały się przy pomocy mimiki pokazać daną emocję.
Sudoku na obrazkach:
Na wirtualnych matach część pól została już pokryta obrazkami. Należy uzupełnić puste pola pamiętając o tym, że dany obrazek nie może powtórzyć się ani w linii pionowej, ani w linii poziomej. Dodatkowo nadanej płaszczyźnie kolorystycznej mogą znajdować się obrazki, których tło jest identycznej barwy jak płaszczyzna. Obrazki wybierzecie po lewej stronie ekranu z zakładek: cechy, postaci, aktywności.
Do każdej z opisanych aktywności możecie też pobrać utrwalającą kartę pracy w pdf do druku. Znajdują się w podkatalogach: Gry matematyczneSterowanie kropkąSudoku
Kategorie: EduSense gry matematyczne mata do kodowania sudoku wirtualna mata

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *