Jesienne granie…jesienne drzew poznawanie…

W dzisiejszym wpisie pokażę dwie jesienne gry…w jednej i drugiej tematem przewodnim będą dwa drzewa: kasztanowiec i dąb. Gry natomiast będą zupełnie różne. Pierwsza łatwiejsza, idealna już dla przedszkolaków, druga rozpisana na trzech poziomach trudności (przy wersji najtrudniejszej czwartoklasista nie miał wcale łatwo;))

Wszystkie potrzebne materiały znajdziecie pod poniższym linkiem:

http://www.bit.ly/KnDJesien

Zacznijmy od gry „Owoce i liście”…

Co nam będzie potrzebne?

Mata do kodowania (można też ułożyć planszę bez maty), krążki, na których znajdują się grafiki przedstawiające owoce kilku wybranych drzew (pobierzecie pod liniem umieszczonym wyżej, owoce drukujemy w kilku egzemplarzach; liczba egzemplarzy zależy od wielkości planszy, którą chcemy stworzyć, a wielkość jest zależna od długości gry), oraz krążki, na której znajdują się liście z tych samych drzew co owoce. Potrzebna będzie też kostka, którą obkleimy krążkami z liśćmi lub jeśli nie mamy takiej kostki, to zamiennie pudełko, z którego dzieci będą losować krążki. Na kostce jedną ściankę możemy okleić barwą zieloną, a jedną czerwoną. Potrzebne nam też będą pionki do gry. W ich roli świetnie sprawdzają się kubki.

Jak przebiega gra?

Układamy planszę do gry. Na macie do kodowania losowo rozkładamy krążki z grafikami przedstawiającymi owoce wybranych drzew. Dzielimy dzieci na zespoły. Każdy zespół otrzymuje pionki w innym kolorze. Pierwszy zespół rzuca kostką. Jeśli na kostce wypadnie liść, to należy ustawić pionek na wybranym polu, na którym jest owoc pochodzący z tego samego drzewa, jeśli wypadnie kolor zielony, możemy ustawić pionek na dowolnym polu, jeśli wypadnie kolor czerwony, niestety zespół traci kolejkę. Kolejkę tracimy również w sytuacji, kiedy wszystkie pola z potrzebnym nam owocem są już zajęte. Gramy do momentu zapełnienia całej planszy. Wygrywa zespół, który ustawi na planszy najwięcej kubków. Kubki możemy przeliczyć, może też każdy zespół zbudować wieżę ze swoich kubków i sprawdzimy, która z nich jest najwyższa.

Grajmy dalej…szukajmy układu elementów…

Ta gra będzie wymagała skupienia uwagi i spostrzegawczości. Możecie w nią zagrać na trzech poziomach trudności, proponuję zacząć od wersji najłatwiejszej i stopniowo podnosić poziom trudności.

Co nam będzie potrzebne?

W każdej z wersji mata do kodowania i krążki, na których znajdują się grafiki przedstawiające liście oraz owoce kasztanowca i dębu. Potrzebne nam będą też kartoniki do losowania (w materiałach podpiętych wyżej są pod nazwą jesienna gra 2, jesienna gra 3). Dodatkowo potrzebny będzie wzór rozłożenia elementów na macie (w załączniku wzory oznaczone są poziomem trudności).

Jak przebiega gra?

Na początku należy rozłożyć na podstawie wzoru krążki na macie do kodowania. Wzór wybieramy zgodnie z poziomem trudności. Już samo rozkładanie krążków może być dla dzieci ćwiczeniem. Mogą rozłożyć na podstawie wydruku, możemy też wskazywać pola za pomocą podanych współrzędnych.

Wersja najłatwiejsza:

W tym przypadku zapełniona jest cała plansza, nie ma pustych pól. Dzielimy dzieci na zespoły. Pierwszy zespół losuje kartonik z układem elementów i szuka takiego samego układu na macie (ma na to umowny czas, np.: 15 sekund). Jeśli znajdzie, to kładzie na tym układzie kartonik. Jeśli nie znajdzie, to kartonik zostaje u niego. Swój kartonik losuje kolejny zespół…gramy do wylosowania wszystkich kartoników. Po wylosowaniu wszystkich robimy rundę dodatkową 10 sekund dla każdego z zespołów na rozłożenie kartoników, które im zostały. Wygrywa zespół, który zostanie z mniejszą liczbą kartoników.

Wersja trudniejsza:

W tej wersji nie wszystkie pola na macie są przykryte. Każdy zespół otrzymuje krążki z kasztanami, żołędziami oraz liśćmi kasztanowca i dębu. Sam przebieg zabawy jest analogiczny do wersji najłatwiejszej, tylko musimy jeszcze dostrzec, którego elementu w układzie brakuje i go uzupełnić.

Wersja master:

W wersji najtrudniejszej brakuje znacznie więcej elementów. Tym razem może nie wystarczyć uzupełnienie jednym krążkiem układu czterech grafik. Dodatkowo może się okazać, że w zależności od tego, którym krążkiem uzupełnimy matę, możemy otrzymać wzór z różnych kwadracików. Jeśli wybierzemy błędny, to ułożenie całej maty może okazać się niemożliwe…czasem trzeba będzie się wstrzymać z danym kartonikiem i poczekać na rozwój wypadków.

Mam nadzieję, że gry się Wa spodobały. Jeśli tak, udostępnijcie post dalej. Miłej zabawy!

Kategorie: do druku gry gry logiczne gry planszowe kodowanie na dywanie Kodowanie offline kodowanie w przedszkolu kodowanie w szkole KodowanieNaDywanie logiczne myślenie mata do kodowania mata edukacyjna Mata edukacyjna Kodowanie na dywanie

2 odpowiedzi na “Jesienne granie…jesienne drzew poznawanie…”

  1. Avatar for Anna Świć Owoce i liście pisze:

    Dzień dobry. Gra super!!! Czy można gdzieś pobrać krążki z innymi owocami i liśćmi niż dąb i kasztanowiec? Bo na kostce jest jeszcze widoczny klon i jarząb.
    Z góry dziękuję za odpowiedź

  2. Avatar for Anna Świć Budowa Pianin pisze:

    Bardzo ciekawy blog, rzeczowy i wyważony. Od dzisiaj zaglądam regularnie. Pozdrowienia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *