Bocian łapie żabki…w Scratchu Jr

Dzisiejszy post, to propozycja stworzenia prostej gry zręcznościowej w aplikacji Scratch Junior. Powinien z jej zrobieniem poradzić sobie 6-8 latek. W naszej grze bocian będzie lapał żabki…kiedy mu się to uda, to żabka zniknie, a przy bocianie wyświetli się komunikat „mniam, mniam, pychotka”…lub dowolnie inny…to już zależy od was.

Najpierw duszki i tło…

Do stworzenia gry potrzebujemy przedewszystkim bociana i żabek…przyda się też jakieś pasujące do tematu tło.
Po wejściu do aplikacji Scratch Junior, wybraniu nowego projektu i usunięciu kotka Scratcha należy wejść do galerii postaci i wybrać żabkę. Czynność powtarzamy aż uzyskamy odpowiednią liczbę żab (czym więcej, tym gra będzie ciekawsza). Teraz należy dodać bociana…nie ma go gotowego w galerii, więc musimy go narysować korzystając z dostępnego w Scratchu Juniorze edytora graficznego. Warto też wybrać gotowe tło lub narysować łąkę lub staw.

Dodane przez nas żabki mają dość spory rozmiar i bocian nie miałby problemu z powyłapywaniem wszystkich?, warto je zmniejszyć. Zrobimy to ściągając na pasek roboczy komendę „pomniejsz” i stukając w nią palcem kilkukrotnie, aż do osiągnięcia pożądanego przez nas rozmiaru żabki.
pora na kod
Mamy dodane duszki, więc możemy przejść do zaprogramowania ich. Zacznijmy od bociana, bo tu skrypt będzie bardzo krótki. Wystarczy po klocku „kiedy jeden duszek dotknie drugiego” dodać chmurkę dialogową i wstawić do niej wybrany przez nas tekst, a następnie zakończyć skrypt klockiem „koniec”.
Teraz zajmiemy się kodami dla żabek. Każda z nich będzie potrzebowała dwóch kodów: jeden będzie odpowiedzialny za sposób poruszania się żabki, drugi za to, co się z nią stanie kiedy dotknie ją bocian. Żeby ułatwić sobie wykonanie zadania można poprzenosić kod z jednej żabki do pozostałych (kładziemy palec na klocku rozpoczynającym skrypt i nie puszczając przenosimy do ikonki symbolizującej wybranego duszka. Kiedy się podświetli, to znaczy, że kod został przeniesiony). Po przeniesieniu kodów wejdźmy kolejno do każdego duszka i lekko zmieńmy kody (liczbę wysokości kodów), w ten sposób bocian będzie miał trudniejsze zadanie.
Skrypty zrobione
…możemy grać…wystarczy uruchomić program i przemieszczając przy pomocy palca bociana po ekranie łapać żabki. Kiedy bocian którąś dotknie, ta zniknie i pojawi się komunikat tekstowy…pamiętajmy też, żeby przy okazji przypomnieć uczniom, że tak naprawdę ulubionym pożywieniem bocianów są drobne bezkręgowce…a nie żaby.
 
Kategorie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *