Mini mata…mata do kodowania dla przedszkolaków

Na macie do kodowania „Kodowanie na dywanie” bawię się i uczę z przedszkolakami i dziećmi w wieku szkolnym już od dawna. Jest uniwersalna, trwała i przydaje się na wielu zajęciach…właściwie to nadal nic bym w niej nie zmieniła…ale od dłuższego czasu brakowało mi dodatkowej maty dla najmłodszych potencjalnych koderów…maty, która będzie miała mniej pól i na której wygodnie będą pracowały w niewielkich zespołach, przy stolikach przedszkolaki. Od mojego pomysłu do wykonania troszkę trochę minęło czasu, ale to dlatego, że szukaliśmy z EduSense możliwie najbardziej optymalnych rozwiązań…no i jest…taka jak sobie wymarzyłam, piękna, dopracowana pod względem graficznym i jakościowym i w 100% zgodna z moją wizją edukacji najmłodszych…Mini mata do kodowania…a właściwie kompletny zestaw do nauki podstaw kodowania dzieci w wieku przedszkolnym.
W skład zestawu wchodzi:
Dwustronna rozkładana mini mata do kodowania (jedna strona maty, to 25 polowa kratownica, na której oś pozioma zaznaczona jest za pomocą kształtów, natomiast oś pionowa przy pomocy barw),
120 dwustronnych krążków (krążki ruchu, cyfry, liczmany, obrazki tematyczne, figury geometryczne, krążki AR; grafiki na krążkach są kolorowe, przygotowane z myślą o najmłodszych użytkownikach zestawu),
25 kolorowych kubków (5 kolorów, po 5 kubków z koloru),
Książeczka z propozycjami aktywności (18 gotowych propozycji zadań)

 

Propozycje aktywności…

„Obrazek w położeniu ukryty” – w tej aktywności dzieci na podstawie usłyszanej instrukcji układają obrazki na planszy. Ćwiczą w ten sposób orientację na kartce papieru oraz określanie położenia przedmiotów,

 

„Pory roku w kolorach ukryte” – w tym ćwiczeniu przedszkolaki ułożą obrazki, segregując je na podstawie pór roku, z którymi się kojarzą,
„Cechy starannie połączone”– kolejne ćwiczenie to łączenie cech, czyli uzupełnienie planszy kolorowymi figurami geometrycznymi, zgodnie z kodem „kolor – kształt”,

„Obrazek we współrzędnych ukryty” – nauczyciel lub dziecko podaje współrzędne i kolor kubka, który powinien być postawiony na danym polu. Współrzędne będą podane przy pomocy kolorów i kształtów, np.: żółty kubek na polu niebieski trójkąt,

 

„Podaj adres…” – tym razem zadanie dla dziecka, polega na podaniu adresów pól, na których ułożone są obrazki,

„Jesienne sudoku” – w tym ćwiczeniu najmłodsi układają sudoku na obrazkach…dany wzór nie może powtórzyć się ani w linii pionowej, ani w linii poziomej. Wszystkie obrazki tematycznie związane są z jesienią…poniżej pojawi się też sudoku w wersji zimowej, wiosennej i letniej,

 

„Zakodowana droga” – w tym przypadku w użyciu będą strzałki kierunkowe…dzieci będą tworzyć swój pierwszy offlinowy program,
„Obrazek we współrzędnych ukryty” – ćwiczenie analogiczne jak w przypadku wyżej pokazanej łódki z kubków, tylko obrazek będzie inny,
„Zimowe sudoku”,

„Zbieramy bombki” – czyli tworzymy kod z warunkiem,
„Wiosenne sudoku”,

 

„Kod do krokusów i przebiśniegów” – kolejny przykład ćwiczenia, w którym dzieci będą tworzyć program, przy użyciu strzałek kierunkowych, dodatkowo poszerzając swoją wiedzę na temat wiosennych kwiatów,
„Letnie sudoku”,

,,Zakodowane wakacje”,
„Kolorowe sudoku”,
„Przesuwanka kodowanka”,
„Ustaw zgodnie z kodem”,
„Uzupełnij kubeczkami”
 
Propozycje zawarte w dołączonej do maty książeczki, to nie koniec możliwości…to dopiero ich początek…
Przeliczamy elementy…
Wśród krążków z zestawu z Mini matą, znajdziemy krążki z cyframi oraz krążki z konkretami (kropki, piłki, gwiazdki, truskawki, samochody)…krążki te będą idealne do ćwiczeń rozwijających umiejętność przeliczania

 

Liczymy sylaby...do tej zabawy wykorzystujemy wybrane obrazki, krążki z konkretami i krążki z 
cyframi. Układamy krążki z grafikami w linii pionowej, a dzieci ustalają liczbę sylab w przedstawionych na krążkach obrazkach i dokładają po ich prawej stronie krążki z napisaną odpowiednią cyfrą, oraz krążki z konkretami. Jedne i drugie muszą wskazywać liczbę sylab w wyrazach, które są narysowane na krążkach
Tworzymy pierwsze programy i programy z warunkami…mini mata będzie idealna do zadań, w których dzieci tworzą pierwsze kody…przedszkolaki będą miały do dyspozycji symbole: „start”, „stop” oraz strzałki kierunkowe. Ze względu na wiek dzieci i ich możliwości rozwojowe, zrezygnowaliśmy z obrotów (żeby uniknąć nieprawidłowego sposobu tworzenia kodu). Duży wybór grafik na krążkach daje nam możliwość tworzenia różnych warunków, które przedszkolak będzie uwzględniał tworząc kod, np.: środki transportu, porównywanie liczebności elementów w 
zbiorach itp.
Rozszerzamy rzeczywistość…małe dzieci powinny pracować w oparciu o konkret, przekładać, kombinować, manipulować…ale to nie znaczy, że powinniśmy całkowicie trzymać dzieci z dala od nowoczesnych technologii…wystarczy wybrać odpowiednie aplikacje i dostosować czas ich wykorzystywania do wieku dzieci. Wśród krążków znajdujących się w pudełku, znajdziemy 12 czarnych krążków, na których znajdują się znaczniki AR. Przy pomocy bezpłatnej aplikacji Puzzle AR dzieci mogą rozszerzyć możliwości maty…i oglądać zwierzęta, owoce, rośliny, wynalazki i wiele innych rzeczy w rozszerzonej rzeczywistości

Mini mata dostępna jest pojedynczo, oraz w Zestawach przedszkolnych składających się z 5 kompletów (w tym przypadku jeden zestaw Mini mata jest gratis).
Mam nadzieję, że mata wam się spodoba i będziecie mieć wspólnie z dziećmi mnóstwo radości z jej użytkowania.

Kategorie: EduSense kodowanie na dywanie Kodowanie offline Mini mata do kodowania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *