edit: program Uczymy Dzieci Programować w formule, której jestem autorką i którą tworzyłam przez 7 lat zakończył się na XIII edycji. Od września 2024 zapraszam do nowego Ogólnopolskiego Programu „Kodowanie na dywanie”. Więcej szczegółów i formularz rejestracyjny znajdziecie tu⬇️
www.kodowanienadywanie.pl/program
Ogólnopolski Program Uczymy Dzieci Programować doczekał się okrągłej, X edycji!!! To wiąże się z szeregiem zmian i ulepszeń, a wszystko po to, żeby udział w programie zarówno dla dzieci, jak i nauczycieli był jeszcze bardziej wartościowy, maksymalnie dopasowany do ich potrzeb, możliwości oraz zmieniających się okoliczności.
Nasze wartości…
Zanim opiszę dokładnie program wspomnę o zasadach, którymi się kieruję pracując z dziećmi i nauczycielami. Te zasady odnajdziecie też w naszym programie. Kogo mam na myśli pisząc naszym? Autorką programu i wszystkich scenariuszy, które są udostępnione w ramach uczestnictwa w programie jestem ja, czyli Anna Świć. Organizatorem programu jest Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej. Program wspiera, a także dba o wszystkie kwestie techniczne, między innymi stronę programu, marka Edu-Sense. Ale wróćmy do naszych wartości, kwestii, które są dla nas istotne. Najważniejsze z nich to:
Współpraca – kooperacja
Kreatywność
Krytyczne myślenie
Komunikacja
Prawo do błędów
Działanie zamiast „papierologii”
Jak pewnie zauważyliście pierwsze cztery to nic innego jak kompetencje przyszłości (4K). Piąty punkt, czyli prawo do błędów wynika z poprzednich, ale warto go podkreślić i to zarówno w odniesieniu do dzieci, jak i nas nauczycieli. Ostatni czyli działanie zamiast „papierologii” oznacza, że w programie nie ma sprawozdań, dokumentowania zajęć, przymusowych relacji. Czas, który poświęcilibyśmy na wypełnianie kolejnych tabelek można zdecydowanie ciekawiej i lepiej wykorzystać. Dodając wszystkie punkty do siebie otrzymamy zajęcia oparte na aktywności dziecka, nabywanie umiejętności przez doświadczanie, eksperymentowanie, współdziałanie z innymi dziećmi. Zajęcia dalekie od podającego sposobu nauczania i papierowej edukacji.
Do programu dołączyć można wypełniając krótki formularz rejestracyjny dostępny tu⬇️
https://akademia.uczymydzieciprogramowac.pl/pl/udp
Najważniejsza zmiana…
Zacznijmy od tego, co będzie najbardziej odróżniało X edycję od poprzednich dziewięciu. Wychodząc na przeciw waszym prośbom program został podzielony na wersję kierowaną do edukacji przedszkolnej i na wersję kierowaną do edukacji wczesnoszkolnej. Tym samym materiały, które otrzymują uczestnicy będą wymagały mniejszych modyfikacji, będą lepiej spasowane pod konkretne grupy wiekowe. Niezależnie od wyboru ścieżki (o nich dalej) zawsze będzie opcja przedszkolna i wczesnoszkolna.
Różne potrzeby…różne ścieżki UDP
Nasze potrzeby, potrzeby naszych dzieci są różne, dlatego w programie UDP znajdziecie 3 ścieżki do wyboru: ścieżkę podstawową, ścieżkę „Matematyka na macie do kodowania” oraz ścieżkę „Zakodowany czytelnik”. Ścieżka podstawowa dopasowana jest do aktualnie realizowanej tematyki zajęć, uwzględnia pory roku, ważne wydarzenia, święta. Ścieżki alternatywne skupione są bardziej na wybranym zagadnieniu, realizowanym w połączeniu z kodowaniem.
Ścieżka podstawowa
Ścieżka podstawowa to regularne zajęcia z kodowania. Raz w tygodniu realizujemy wybrany scenariusz zajęć (scenariusze udostępnione są w ramach programu, w tygodniu poprzedzającym dane zajęcia; wszystkie materiały wysyłana są mailowo na adres podany w formularzu rejestracyjnym). Nauczyciele przedszkola wybierają jeden z dwóch scenariuszy: scenariusz z wykorzystaniem maty do kodowania lub scenariusz z wykorzystaniem robotów Ozobot. Scenariusz określony jako „z matą do kodowania”, tak naprawdę zawiera w sobie nie tylko wersję offline, bez sprzętu (najczęściej wybieraną w programie), ale też wersję z robotem GeniBot, robotem Indi a także wersję interaktywną, online. W praktyce uczestnicy mają do wyboru 5 różnych wersji tego samego zadania. Wybierają tę, która pasuje do narzędzi, które posiadają w placówce i która najbardziej im się podoba. Nauczyciele uczniów klas 1-3 również otrzymują dwa scenariusze do wyboru. Pierwszy to scenariusz z wykorzystaniem maty (wzbogacony o wersję z robotami GeniBot i wersję interaktywną), drugi to scenariusz z wykorzystaniem robotów Ozobot (w wersji kolorowe kody i w wersji ozoblockly). Zarówno w przedszkolu jak i w szkole nauczyciele mogą zaproponowane materiały dowolnie ze sobą miksować, w każdym tygodniu wybierać inną wersję lub w każdym taką samą. Pełna dowolność. Pamiętajcie, że program ma być ułatwieniem dla was i przyjemnością. Nic się nie stanie jeśli któregoś zadania nie uda wam się zrealizować. Czasem wypadają różne sytuacje…po prostu realizujemy kolejne.
Rozkład materiału w wersji przedszkolnej:
Wrzesień:
Witamy w przedszkolu!,
Wspominamy wakacje,
Dbamy o bezpieczeństwo swoje i innych osób,
Jesień kolorami zakodowana
Październik:
Dary jesieni – kształty, rytmy, kategorie,
Jesień w parku, jesień w lesie,
Dbamy o zdrowie – tworzymy kod przy pomocy symboli graficznych,
Jesienią nie musimy się nudzić – zakodowane zabawy
Listopad:
Moja Ojczyzna,
Szaro, ale wcale nie ponuro,
Przygotowania zwierząt do zimy – rola warunków w tworzeniu programu,
Dbamy o czystość
Grudzień:
W krainie Świętego Mikołaja,
Coraz bliżej zima,
Czekamy na święta
Styczeń:
Coś się kończy, coś się zaczyna,
Zakodowane sporty zimowe,
Gdybym była babcią, gdybym był dziadkiem…,
Śnieg i woda – zimowe eksperymenty
Rozkład materiału w wersji wczesnoszkolnej:
Wrzesień:
Witamy w szkole! Wspominamy wakacyjne przygody,
Dbamy o swoje bezpieczeństwo w szkole i poza nią,
Zakodowany ruch drogowy,
Poznajemy bibliotekę
Październik:
Zdrowie dobrze zaprogramowane,
Szukamy jesieni w parku, szukamy jesieni w lesie,
Jesienne przetwory – sprawdzamy czym jest instrukcja,
Skąd się bierze muzyka? Zakodowane zabawy z dźwiękiem
Listopad:
Polska moja Ojczyzna,
Dom na różne sposoby rozumiany,
Przygotowanie zwierząt do zimy,
Pogoda – nasze eksperymenty
Grudzień:
W świecie zwierząt i ludzi,
W baśniowej krainie,
Szczególny czas, czas oczekiwania i świętowania,
Styczeń:
Coś się kończy, coś się zaczyna. Witaj Nowy Roku!,
Podróże w czasie,
Gdybym była babcią, gdybym był dziadkiem…,
Zaprogramowane sporty zimowe – rola pętli w programowaniu
Ścieżka „Matematyka na macie do kodowania”
Ta ścieżka nastawiona jest na rozwój kompetencji matematycznych. W ramach ścieżki uczestnicy programu otrzymują 15 scenariuszy zajęć. W przeciwieństwie do ścieżki podstawowej wszystkie scenariusze udostępnione są od razu. Nauczyciel sam decyduje w jakiej kolejności je realizuje i jaka będzie częstotliwość zajęć. W tej ścieżce wszystkie scenariusze oparte będą na macie do kodowania „Kodowanie na dywanie” (w wielu aktywnościach poza kratownicą będziemy wykorzystywać też kolorową stronę maty).
Rozkład materiału w przedszkolu:
To jestem ja, a to jest moje otoczenie;
W prawym górnym rogu, na środku, po lewej stronie…tworzymy obrazy na macie do kodowania;
Jesień sprzyja matematyce – szukamy matematyki ukrytej w jesieni;
Do góry, do dołu, w prawo i w lewo – wyznaczamy drogę, tworzymy pierwszy kod;
Dzień, noc, dzień, noc, lato, jesień, zima, wiosna, lato, jesień…cykliczność występująca w przyrodzie na macie do kodowania ukryta – poznajemy pojęcie pętli;
Zakodowane zabawy z symetrią;
Dosuwamy, odsuwamy – gry planszowe na macie do kodowania;
Tworzymy kod z figurami geometrycznymi w roli warunków;
Taki mały, taki duży – porównujemy wymiary;
Kartka, piórko, klocek – ważymy przedmioty;
Niezwykłe cyfry – memory dotykowe;
Szukamy matematyki w zimowym krajobrazie;
Wyścig do matematyki – gra planszowa;
Szklanka do połowy pełna – mierzymy płyny, eksperymentujemy;
Mata do kodowania w zegar zamieniona – uczymy się gospodarować czasem
Rozkład materiału w klasach 1-3:
Nasza szkoła z kolorowych kwadratów ułożona,
Mata do kodowania w miasteczko ruchu drogowego zamieniona – tworzymy programy dla samochodów;
Po prawej stronie, po lewej stronie – określanie stosunków przestrzennych z wykorzystaniem maty do kodowania;
Jesienna matematyka – porównywanie liczebności zbiorów;
Cyfra a liczba – nasze doświadczenia;
Jesienne schody – tworzymy program z wykorzystaniem pętli (praca z matą i praca w programie Scratch Junior/Scratch 3.0);
Mistrz dodawania i odejmowania – gra planszowa na macie do kodowania ułożona;
Przetwory na długą zimę – rola funkcji w programowaniu;
Zimowa matematyka na macie do kodowania ukryta – porównywanie wielkości;
W krainie sześcianów – tworzymy budowle na macie do kodowania;
Memory z działaniami – w wersji na macie do kodowania i w wersji online;
Tworzymy zakodowany kalendarz – szukamy cykliczności w przyrodzie;
Mata do kodowania i mierzenie odległości – eksperymentujemy;
Ważymy produkty, odmierzamy płyny;
Szukamy matematyki – gra planszowa na macie do kodowania ułożona (podsumowanie cyklu zajęć)
Ścieżka „Zakodowany czytelnik”
Ta ścieżka to połączenie nauki kodowania z promowaniem czytelnictwa. Kodowanie najczęściej łączone jest z naukami ścisłymi. W tej ścieżce pokażemy, że kodowanie i literatura też mogą tworzyć zgrany duet. W ścieżce „Zakodowany czytelnik”, podobnie jak w ścieżce matematycznej nauczyciel od razu otrzymuje komplet 15 scenariuszy zajęć. Częstotliwość zajęć, kolejność realizacji poszczególnych scenariuszy jest w pełni zależna od uczestników.
Rozkład materiału w przedszkolu:
Moja ulubiona baśń, bajka lub opowiadanie,
Od pomysłu do księgarni – tworzymy kod powstawania książki,
Główny bohater z kolorowych kwadratów ułożony,
Tom Percival „Nietypowy Adaś” – w poszukiwaniu wyjątkowości,
Kiedy i gdzie czyli otoczenie naszego bohatera i czas, w którym przeżywa swoje przygody,
To było wcześniej, to było później – układamy ciągi zdarzeń na podstawie wybranych bajek,
Kartka po kartce – STEAMOWE eksperymenty,
„Siedem księżniczek” Smijany Coh i kubki w siedmiu kolorach – uczymy się współpracy,
Ilustracje ważna sprawa – wspólne poszukiwanie inspiracji,
Tajna misja w świecie znanych bajek i baśni – uczymy się kategoryzowania,
„Karmelek” Marty Guśniowskiej jako inspiracja dla gry planszowej z poznawaniem siebie w tle,
Tajemnice przedszkola Wronie Gniazdo – rozwiązujemy zagadki,
Piktogramy w kodowaniu, piktogramy w „Ukrytych słowach” Małgorzaty Strzałkowskiej,
Coś się kończy, coś się zaczyna – drugie życie znanych bajek i baśni,
Kraina pełna marzeń – tworzymy kącik czytelniczy
Rozkład materiału w klasach 1 – 3:
Moja ulubiona książka – poznajmy się lepiej,
Od pomysłu do księgarni – książka dobrze zaprogramowana,
Główny bohater – zagadki logiczne,
Od wstępu do zakończenia – tworzymy szkic naszej książki,
Cukierku, ty łobuzie! – labirynt pełen zadań na macie do kodowania ułożony,
Moja okładka – od projektu do wykonania,
Zakodowane „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” Justyny Bednarek,
Roman Pisarski, „O psie, który jeździł koleją” – zagadki logiczne,
„Mania, dziewczyna inna niż wszystkie” Julity Grodek – praca z matą do kodowania i symbolami graficznymi,
Psie troski – gra planszowa,
Zaprogramowane zagadki dla detektywa Pozytywki,
„Plastusiowy pamiętnik” Marii Kownackiej – odkrywamy informacje o Plastusiu i jego przyjaciołach,
Warunki i pętle w ulubionych bajkach i baśniach ukryte,
„Asiunia” Joanny Papuzińskiej – nasze emocje,
Nasze książki – podsumowanie projektu
Wydarzenia współtowarzyszące…
Przed nami okrągła, X już edycja programu, dlatego szykujemy szczególne dodatkowe wydarzenia. Pierwszym z nich będzie stacjonarna konferencja inaugurująca tę edycję programu. Konferencja odbędzie się 23.09.2022 w Lubelskim Parku Naukowo Technologicznym. Więcej szczegółów podamy pod koniec sierpnia. Podpowiem tylko, że będzie merytorycznie…ale też bardzo słodko😉.
Poza konferencją szykujemy jeszcze inne niespodzianki (o nich również dowiecie się pod koniec sierpnia). Będą to inicjatywy związane między innymi z Dniem Przedszkolaka i z tegoroczną edycją CodeWeek. Warto czekać, bo będzie się działo.
Honorowe patronaty
Z dumą i radością możemy się pochwalić, że X edycja Ogólnopolskiego Programu Uczymy Dzieci Programować została objęta honorowym patronatem przez wiele znaczących i ważnych instytucji. Nie wszystkie patronaty jeszcze do nas spłynęły, poniżej te, które zostały już potwierdzone oficjalnie.
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Ośrodek Rozwoju Edukacji
NASK
Centrum Projektów Polski Cyfrowej
Urząd Miasta Lublin
Lubelski Kurator Oświaty
Polskie Towarzystwo Informatyczne
Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej
Politechnika Lubelska
TVP 3 Lublin
Rzeczpospolita
Polskie Radio Lublin
Bliżej Przedszkola
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania…
Pamiętajcie, że jeśli macie jakiekolwiek pytania dotyczące udziału w programie, to chętnie na nie odpowiem. Na naszych grupach Facebook:
https://www.facebook.com/groups/UczymyDzieciProgramowac/?ref=share_group_link
https://www.facebook.com/groups/241798152984656/?ref=share_group_link
spotkacie społeczność nauczycieli, która też chętnie dzieli się wrażeniami z udziału w poprzednich edycjach UDP. Poniżej zebrałam najczęściej powtarzające się pytania, może będą wam pomocne.
Którą ścieżkę wybrać?
Jeśli jest to pierwszy kontakt z programem i kodowaniem to proponuję wybrać ścieżkę podstawową. Ta ścieżka, to kompleksowe rozwiązanie, systematyczne zajęcia rozłożone na cały semestr. Wybór ścieżki nie obliguje nas do korzystanie tylko z materiałów udostępnionych w jej obrębie. Można dowolnie łączyć materiały z różnych ścieżek.
Czy program jest bezpłatny?
Program jest w pełni bezpłatny. Nie wymagany jest zakup sprzętu dodatkowego, ani szkoleń. Łatwiej jest realizować program jeśli posiadamy dwustronną matę „Kodowanie na dywanie” lub któryś z robotów, ale jeden ze scenariuszy zawsze jest napisany w taki sposób, żeby placówki nieposiadające takich narzędzi również mogły go zrealizować.
Czy w programie poradzą sobie trzylatki, czterolatki?
Tak. W wersji przedszkolnej będą aktywności, z którymi poradzą sobie również dzieci uczęszczające do młodszych grup przedszkolnych.
Czy muszę posiadać roboty albo inne narzędzia?
Nie, nie ma takiej konieczności, ale jeśli jest taka możliwość, to na pewno dobrze dobrane narzędzia ułatwiają pracę.
Czy otrzymam certyfikat?
Tak, na koniec X edycji nauczyciele otrzymają imienne certyfikaty, a dzieci dyplomy.
Jak dokumentować realizację programu?
Program jest „bezpapierologiczny”, czyli nie wymaga żadnej formy dokumentowania działań. Jako autorka i koordynatorka nie wyobrażam sobie sytuacji, w której kontroluję nauczycieli, bo wiem jak wygląda ich praca i ile serca i wysiłku w nią wkładają (sama przez wiele lat byłam zatrudniona na stanowisku nauczyciela w przedszkolu). To, że relacje nie są obowiązkowe, nie znaczy, że nie można ich dodawać. Jest nam bardzo miło jeśli widzimy relacje z zajęć przeprowadzonych w ramach programu UDP. To dla nas informacja, że warto robić to co robimy i że jest to przydatne. Jeśli dodajecie informacje na swoich social mediach będzie nam bardzo miło jeśli nas oznaczycie (Edu-Sense, Kodowanie na dywanie Anna Świć). Dzięki temu widzimy Wasze działania. Informacja o programie ma też szansę dotrzeć znacznie szerzej.
Czy do programu każdy nauczyciel zgłasza się samodzielnie, czy wystarczy jak jeden zgłosi kilka grup?
Każdy nauczyciel zgłasza się samodzielnie. Na podstawie danych umieszczonych w formularzu rejestracyjnym wystawiane są certyfikaty uczestnictwa w programie.
Witam. Chciałabym zapytać, czy można ten program potraktować jako innowację pedagogiczną? Jeśli tak, to w jaki sposób to zrobić?
Tak, można. Na dniach udostępnię wzory innowacji do każdej ścieżki