Nasz dzisiejszy temat zajęć dotyczył figur geometrycznych i ich właściwości. Na „tapetę” wzieliśmy następujące figury: koło, kwadrat, prostokąt i trójkąt. Z pomocy dydaktycznych wykorzystaliśmy mozaikę geometryczną, magiczne drzewka, planszę ze zbiorami, karty z symbolami do kodowania i Ozoboty.
Na samym początku zajęć bawiliśmy się mozaiką geometryczną, każdy tworzył z niej dowolny obrazek. Następnie staraliśmy się odkodować podane graficznie informacje. Ja pokazywałam tabliczkę z określonym kształtem i tabliczkę z wybranym kolorem, a dzieci szukały figury, która spełniała te dwa warunki. W przyszłości zabawę będziemy poszerzać, o takie kody, żeby warunki spełniało kilka figur jednocześnie. Będziemy używać również symboli z przeczeniami, czyli np: przekreślony trójkąt, który oznaczać będzie, że szukane figury nie mogą być trójkątem.
Kolejne ćwiczenie to przyporządkowanie do zbiorów odpowiednich figur geometrycznych. Znowu
skorzystaliśmy z tabliczek z symbolami. Dzieci szukały zbioru dla narysowanej na tabliczce figury. W magicznej krainie znajdują się magiczne geometryczne drzewa. Tu dzieci miały dowolność i mogły je poustawiać gdzie chciały. A jakie miejsce dla nich wybrały? Każde drzewo ustawiły w pobliżu zbioru z takimi samymi figurami…czyżby znalazły algorytm na wykonanie zadania??
W tej części zajęć tworzyliśmy opowiadanie o magicznej, geometrycznej krainie. Na jej końcu ukryty był skarb: serce z kolorowymi figurami. Ozobot bardzo chciał dotrzeć do skarbu, bo poruszając się po nim świeciłby różnymi kolorami, w zależności od koloru figury, po której by się przemieszczał. Dotarcie do skarbu wymagało od robota przejazdu przez wszystkie figury geometryczne. Naszym zadaniem było takie wstawienie kodu, żeby Ozobot nie pominął żadnej z figur. Mijając kolejne oczywiście powtarzaliśmy sobie ich nazwy, liczyliśmy boki, sprawdzaliśmy jak przebiega przejazd po obwodzie każdej z nich. Czy Ozobot dotarł do skarbu? Dotarł, dotarł?
Dodaj komentarz