Kubeczkowy zawrót głowy – ćwiczymy przesunięcia po okręgu

Kolorowe kubeczki jeszcze pewnie nie raz pojawią się na moim blogu. Co na nie spojrzę, to pojawiają się jakieś nowe pomysły. Dziś opiszę jedną z możliwych aktywności, będziemy kodować przesunięcie po okręgu, czyli zmieniać miejsca kubeczków według podanego kodu.

Co nam będzie potrzebne?

Wersja tu pokazana składa się z 12 kubeczków, każdy w innym kolorze i plansz (2 sztuki) zawierających12 kół umiejscowionych po obwodzie i dodatkowo jedno na środku. Ta wersja jest dość trudna, na pewno nie przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym. Warto zacząć od łatwiejszej, składającej się z 5,6 kubeczków. Ja wybrałam 12, bo dodatkowo planszę wykorzystam do wprowadzania zegara, miesięcy (kilka propozycji pojawi się na blogu już niedługo)

Wszystkie razem, czyli łatwiejsza wersja ćwiczenia

Na planszy układamy kubeczki, w taki sposób, żeby na każdym kole stał jeden kubeczek, zostawiamy puste jedynie środkowe koło. Na nim będziemy kłaść kod – zapisany za pomocą symbolu graficznego. Nasz symbol będzie wskazywał liczbę pól i kierunek przesunięcia. Należy pamiętać, że każdy z kubeczków nadal ma tych samych sąsiadów. Wszystkie kubeczki traktujemy jako jeden
zespół, całościowo.

Miejsca zmieniają tylko niektóre

Na jednej i drugiej planszy układamy kubeczki w identyczny sposób. Dodatkowo na środku jednej z plansz ustawiamy kod, czyli kubeczek w określonym kolorze i symbol określający sposób przesunięcia. Jednorazowo przygotujmy 3,4 kubeczki, które będą zmieniały miejsce. Kubeczek, który zmienia swoje położenie postawmy w taki sposób, żeby przykrył inny kubek, ten który aktualnie stoi na tym miejscu. Jako kontrolę błędu możemy przygotować kartoniki z kolorami kubeczków, które „zniknęły”

Kategorie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *