Ułożymy wspólny dom…do kodowania

Duża liczba kolorowych kwadratów z zestawu edukacyjnego Mistrzów Kodowania daje wiele możliwości przemiany ich w…tu ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia…robiliśmy drzewka, parasolkę, flagę, figury szachowe, koszyk…ale jednym z moich ulubionych obrazów na macie z mistrzowskich kwadratów jest dom…wspólnie ułożony przez dzieci, lub nauczycieli uczestniczących w szkoleniu. Dlaczego akurat dom? To temat bliski każdemu, ale też każdy ma inne wyobrażenie jak taki dom powinien wyglądać, no i idealnie nadaje się do układania pierwszych kodów…ale po kolei.
Najpierw budujemy dom
Hasło dom, sposób wykonania dowolny, jedyny warunek, to materiał w postaci mistrzowskich kwadratów. Już pierwsze zadanie wymaga kreatywności, ale i współpracy pomiędzy osobami wykonującymi zadanie. Czy wszystkie domy są takie same? Wcale nie, przede wszystkim różnie je kolorystyka elewacji (z kwadratów?), wielkość, kształt dachu, rozmieszczenie okien. Popatrzcie na przykładowe zdjęcia. Kiedy dom jest gotowy pytam się o jego mieszkańców, czy mają psa, a może kota, czy jest ogródek? Więc dokładamy, co kto chce, jak i gdzie chce…czasem ogródek jest symbolizowany przez jedną marchewkę, a czasem to „prawdziwe grządki” z regularnie ułożonymi marchewkami, do tego sad z jabłoniami i gruszami…a nawet bananowcami.
Którędy do domu…przez ścianę, czy jednak potrzebne drzwi…
Mamy dom, namy zaaranżowaną jego okolicę, pora na ułożenie kodu. W dowolnym miejscu ustawiamy kogoś, kto będzie chciał do naszego domu wejść (może to być obrazek, ale równie dobrze może to być dziecko lub nauczyciel). No i prowadzimy go…tylko jak…tak, żeby wejść przez drzwi, ominąć ewentualne przeszkody. Kod może być łatwiejszy, tworzony tylko przy pomocy strzałek (wtedy cały czas zwróceni jesteśmy twarzą w jedną stronę, a na bok poruszamy się takim „krokiem dostawnym). W kodzie możemy wykorzystać też symbole obrotów, wtedy nasz sposób poruszania się, będzie bardzo naturalny.
Dodajmy warunki…marchewka na obiad…powrót po zakupy do samochodu
Nasze kodowanie drogi, to wstęp do pracy z aplikacjami. W tych związanych z kodowaniem możemy spotkać się z pojęciem warunków. Tworzenie kodu drogi może nam pomóc zrozumieć, czym takie warunki są. Bo droga do domu, może być dowolna, ale może też prowadzić przez ogródek, w którym zerwiemy marchewkę na obiad, albo musimy przejść koło samochodu, bo została w nim torebka itp. Przechodząc koło marchewki napotykamy na pewien problem. Trzeba zaznaczyć jakoś fakt wyrwania marchewki…i tu rozwiązania mogą być różne, czasem ktoś proponuje zaznaczyć to symbolicznie poprzez dodanie kolorowej tabliczki w kodzie, czasem ktoś proponuje dodanie tabliczki z marchewką…w jednej szkole propozycja kodu była bardzo szczegółowa i bardzo czytelna. Symbol zmniejszenia, marchewka, symbol zwiększenia, czyli przykucnij, zerwij  marchewkę, wyprostuj się, bardzo spodobał mi się tak utworzony kod?.
Kategorie: mata edukacyjna warsztaty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *