Ostatnio proponowałam scenariusz zajęć z wykorzystaniem robotów Ozobot i kwiatów do kodowania. Dzisiejsza propozycja jest z nim powiązana, dotyczy rodziny. Scenariusz, wraz z kartami do wydruku można pobrać ze strony EduSense klikając w poniższy link:
Tu pobierzesz scenariusz i wydruki do tu pobierzesz scenariusz zajęć
a tu pobierzesz wydruki
Można go wykorzystać jako wprowadzenie tematyki tygodnia dotyczącej naszych bliskich, rodziców, ale również naszego otoczenia, domów w których mieszkamy, okolicy. Kwiaty dla mamy będą jego świetnym uzupełnieniem, kontynuacją.
Pracując z najmłodszymi dziećmi łatwiej będzie wprowadzić robotykę do zajęć jeśli zaczniemy nie od kart pracy indywidualnych, czy w parach, tylko od części wprowadzającej, wspólnej dla wszystkich, ewentualnie przeprowadzonej w dwóch, trzech zespołach. Jako wprowadzenie zajęć z Ozobotami bardzo dobrze sprawdzają się makiety. Są atrakcyjne dla dzieci, czytelne, łatwe w odbiorze. Pracując w oparciu o nie możemy wykonywać różne zadania, zrealizować treści dydaktyczne z podstawy programowej, które wynikają z naszego planu pracy, a dodatkowo wprowadzić dzieci do wykonania zadań typowo programistycznych, które na makiecie omawiamy wspólnie. To właśnie na niej omawiamy każdy kod, każdą sekwencję kolorów, wspólnie sprawdzamy różne opcje, testujemy, doświadczamy, wymieniamy się propozycjami…W dalszej części zajęć dzieci utrwalają zdobytą wiedzę, wykonując w parach przygotowane zadanie. Każda dwójka dzieci otrzymuje kartę pracy z pustymi miejscami do uzupełnienia kodami.
Na stronie dostępna jest do wydruku czarno – biała wersja mojej makiety. Nie jestem grafikiem, więc rysunki są takie typowo przedszkolne, ale dzieci je lubią?. Poszczególne elementy wycinamy, dobrze jest też je usztywnić, ozdabiamy w dowolny sposób i mocujemy do nich podpórki. Na stronie dostępna jest dokładna instrukcja…sposób przymocowania może być oczywiście dowolny, u mnie sprawdza się ten zaproponowany, ale chętnie popróbuję też innych. Moja grupa jest malutka, więc makieta nie jest duża, ale jeśli pracujecie z większą grupą to warto zrobić większą makietę (wydrukujcie elementy podwójnie i ozdóbcie każdy inaczej), lub podzielcie dzieci na dwa zespoły i zróbcie dwie makiety. Przygotowane elementy ustawiamy w dowolny sposób. Dorysowujemy jeszcze dzieci i dorosłych i tu warto trzymać się zasady im starsze dzieci, tym więcej osób na makiecie. Rozmawiając o rodzinie będziecie mogli wprowadzić więcej stopni pokrewieństwa (u maluchów wystarczą rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, ale u uczniów 1-3 można już dodać dalsze pokrewieństwo). Osób nie musicie rysować, można skorzystać z jakiś ilustracji do wycięcia, małych laleczek, postaci z klocków…
W zaproponowanym zadaniu musimy zaprowadzić dwa ozoboty do odpowiednich domów. Miejsca,w których położymy ilustracje budynków są trzy, możemy z nich wybrać dwa. Pracując z młodszymi dziećmi, lub tymi które dopiero poznają Ozoboty możemy poprzestać na jednym domu i jednym Ozobocie do zaprowadzenia. Poziom trudności będzie mniejszy, bo nie trzeba będzie uwzględniać drogi drugiego robota, wystarczy prawidłowo wstawić kody. Na których kodach będziemy pracować? Na tych odpowiadających za kierunek ruchu na skrzyżowaniu dróg, czyli skręć w prawo, w lewo lub jedź prosto. Dodatkowo wykorzystamy kod: koniec gry wygrana, który
spowoduje, że robot, po dotarciu do właściwego budynku „ucieszy się”, czyli wykona ruch przypominający taniec.
Jakieś pytania, sugestie…lub chęć wspólnego bliższego poznania robotów razem z nauczycielami z
całej Polski…serdecznie zapraszam na grupę Facebook Klub Ozokoderów
Jeśli chcecie być na bieżąco z informacjami dotyczącymi robotów Ozobot, warto polubić fanpage EduSense
Dodaj komentarz