Jedną z moich ulubionych aplikacji do nauki podstaw kodowania jest Kodable, aplikacja bardzo lubiana przez dzieci i te młodsze i te troszkę starsze (wspomniał o niej kiedyś Krzysztof Jaworski, spróbowaliśmy z moimi pięciolatkami jej offlinowej wersji na macie Mistrzów Kodowania i potem często do niej wracaliśmy, bo naprawdę warto). Mały Fuzzi wędruje po labiryntach, a my mu wskazujemy drogę przy pomocy ułożonego ze strzałek kodu. Labirynt za lairyntem stopień trudności rośnie, pojawiają się warunki, wyszukujemy i poprawiamy błędy w zaproponowanym kodzie, w końcu pojawiają się pętle…dzisiaj wersja zabawy wzorowanej na aplikacji Kodable, z gotowymi kartami do wydruku…zaczynamy?
Zacznijmy od propozycji najłatwiejszych, czyli tych, w których cały labirynt składa się z jednego koloru (innym oznaczony jest tylko start i stop). Startujemy z zielonego pola, dążymy do czerwonego, po drodze zbieramy wszystkie „O”. Należy pamiętać, że aktualna komenda (np: przedstawiona za pomocą strzałki kierunkowej) prowadzi nas, aż do końca danego odcinka drogi, nie możemy zmienić kierunku w dowolnym miejscu. Możliwe to będzie dopiero w planszach z warunkami. Pod planszą jest miejsce przeznaczone na narysowanie strzałek kierunkowych, lub wpisanie komend: do góry, w dół, w prawo, w lewo. Jeśli wydrukowane karty zalaminujemy, a dzieci będą pisały po nich mazakami do suchościeralnych tablic, to będziemy je mogli wykorzystywać wielokrotnie.
Przejdźmy do trudniejszych plansz, gdzie pojawiają się warunki. Czasem, żebyśmy mogli wykonać zadanie (np: wyzbieranie wszystkich „O”), musimy skręcić, zmienić kierunek…jak to zrobić, skoro poruszamy się niezmiennie do końca odcinka…z pomocą przychodzą nam kolorowe kwadraty, czyli nasze warunki…jeśli po drodze w labiryncie jest innego koloru kwadrat, to możemy zmienić kierunek ruchu, oczywiście pod warunkiem, że ten sam kolor znajdzie się w kodzie. Jedna z plansz ma ułatwienie i początek utworzonego kodu, należy tylko dokończyć.
Takie labirynty dają nam możliwość łączenia różnych treści. Przy okazji nauki kodowania możemy poćwiczyć umiejętności matematyczne, czytanie…możliwości jest więcej. Przykłady zawarte są na niektórych planszach. Jeden labirynt został skonstruowany w taki sposób, żeby droga prowadziła tylko przez pola z cyframi, liczbami nieparzystymi. W drugim przykładzie zdobyte na trasie liczby mają nam dać finalnie 100, idziemy i dodajemy mijane liczby, którędy pójść, żeby suma wynosiła 100? trzeba chwilę pomyśleć.
Mistrzowie zawsze powtarzają, że błędy są ok, więc wyszukajmy błędy w utworzonym kodzie i naprawmy je. To bardzo ważna umiejętność, nie tylko w programowaniu?, czasem trudniej dostrzec pomyłkę niż utworzyć skrypt od podstaw.
Mam nadzieję, że będziecie się dobrze bawić, karty można pobrać pod tym linkiem:
tu kliknij, aby pobrać plansze do wydruku
Dodaj komentarz