Choreografia zgodnie z kodem utworzona

Układy choreograficzne zakodowane za pomocą symboli to dobry sposób na wprowadzanie elementów kodowania już u najmłodszych dzieci. Dzisiaj kilka propozycji, jak takie zabawy mogą wyglądać.

O co właściwie chodzi?

Zabawa polega na rozpisaniu za pomocą symboli graficznych układu ruchu, gestów, zachowań. Do zabawy potrzebne będą nam kartoniki z narysowanymi symbolami, część takich kartoników możemy zrobić wspólnie z dziećmi. Potrzebujemy również symboli, które będą oznaczały ,,start” i „stop”, bo z kodem, to trochę jak ze zdaniem, potrzebuje początku (Wielkiej litery) i zakończenia (kropki). Wszystko co będzie znajdować się pomiędzy startem a stopem, to będzie nasza choreografia. Zaczynamy od ułożenia ,,startu”, następnie dokładamy jeden symbol do drugiegi kierując się w prawą stronę. Na końcu dokładamy symbol ,,stop”.
Tu pobierzesz gotowe symbole graficzne

Dzieci w młodszym wieku przedszkolnym

Pracując z najmłodszymi nie wprowadzajmy na początek skomplikowanego kodu, zacznijmy od kilku kartoników, z tymi samymi symbolami. Najlepiej, żeby symbole same nasuwały swoje znaczenie, czyli np: strzałki kierunkowe. Są bardzo łatwe w odbiorze, rzadko występuje problem z interpretacją ich znaczenia. Zacznijmy od kilku kroków w tym samym kierunku, potem możemy dodać układ naprzemiennych kierunków. Zanim wprowadzimy obroty w lewą i w prawą stronę, spróbujmy czegoś łatwiejszego dla tak małych dzieci i dodajmy symbole zwierząt lub środków transportu. Umówmy się z dziećmi, czy będą naśladowały odgłosy, czy sposób poruszania się danego zwierzęcia lub pojazdu. Mogą robić to również jednocześnie. Kiedy dzieci dobrze radzą sobie już z odkodowaniem takiego układu, pora na dodanie obrotów, możemy układ choreograficzny wzbogacić też o podskoki, klaśnięcia w dłonie, czy też inne umowne symbole. Upewnijcie się tylko każdorazowo, czy dzieci znają znaczenie przedstawionych im symboli.

Dzieci ze starszych grup przedszkolnych i uczniowie

Pracując ze starszymi dziećmi możliwości zorganizowania takich zabaw znacznie wzrastają. Przede wszystkim sposób tworzenia kodu i zaprojektowanie symboliki graficznej możemy oddać dzieciom. My będziemy tylko stroną wspierającą, doradczą (w ograniczony sposób?). Podzielcie uczniów na zespoły, dla każdego zespołu wybierzcie jakąś czynność i poproście je o zaprojektowanie symboli graficznych. To będzie duża frajda dla uczniów jeśli w kodzie zobaczą symbole zaprojektowane przez siebie. Tworząc kod śmiało możecie też używać już powtórzeń, zamiast układać 3 strzałki w tym samym kierunku, ułóżcie jedną, a pod nią dodajcie cyfrę 3.

Kategorie: Kodowanie offline

2 odpowiedzi na “Choreografia zgodnie z kodem utworzona”

  1. Avatar for Anna Świć Aniołki pisze:

    Pani Aniu coś pięknego podziwiam za kreatywność i w ogóle jest pani niesamowita.

  2. Avatar for Anna Świć Alicja Borska pisze:

    Bardzo oryginalny pomysł na zaciekawienie młodych umysłów i zdobycie przy tym wiedzy. Ciekawy blog jak i idee. Pozdrawiam bardzo serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *