Układy choreograficzne zakodowane za pomocą symboli to dobry sposób na wprowadzanie elementów kodowania już u najmłodszych dzieci. Dzisiaj kilka propozycji, jak takie zabawy mogą wyglądać.
Zabawa polega na rozpisaniu za pomocą symboli graficznych układu ruchu, gestów, zachowań. Do zabawy potrzebne będą nam kartoniki z narysowanymi symbolami, część takich kartoników możemy zrobić wspólnie z dziećmi. Potrzebujemy również symboli, które będą oznaczały ,,start” i „stop”, bo z kodem, to trochę jak ze zdaniem, potrzebuje początku (Wielkiej litery) i zakończenia (kropki). Wszystko co będzie znajdować się pomiędzy startem a stopem, to będzie nasza choreografia. Zaczynamy od ułożenia ,,startu”, następnie dokładamy jeden symbol do drugiegi kierując się w prawą stronę. Na końcu dokładamy symbol ,,stop”.
Tu pobierzesz gotowe symbole graficzne
Pracując z najmłodszymi nie wprowadzajmy na początek skomplikowanego kodu, zacznijmy od kilku kartoników, z tymi samymi symbolami. Najlepiej, żeby symbole same nasuwały swoje znaczenie, czyli np: strzałki kierunkowe. Są bardzo łatwe w odbiorze, rzadko występuje problem z interpretacją ich znaczenia. Zacznijmy od kilku kroków w tym samym kierunku, potem możemy dodać układ naprzemiennych kierunków. Zanim wprowadzimy obroty w lewą i w prawą stronę, spróbujmy czegoś łatwiejszego dla tak małych dzieci i dodajmy symbole zwierząt lub środków transportu. Umówmy się z dziećmi, czy będą naśladowały odgłosy, czy sposób poruszania się danego zwierzęcia lub pojazdu. Mogą robić to również jednocześnie. Kiedy dzieci dobrze radzą sobie już z odkodowaniem takiego układu, pora na dodanie obrotów, możemy układ choreograficzny wzbogacić też o podskoki, klaśnięcia w dłonie, czy też inne umowne symbole. Upewnijcie się tylko każdorazowo, czy dzieci znają znaczenie przedstawionych im symboli.
Pracując ze starszymi dziećmi możliwości zorganizowania takich zabaw znacznie wzrastają. Przede wszystkim sposób tworzenia kodu i zaprojektowanie symboliki graficznej możemy oddać dzieciom. My będziemy tylko stroną wspierającą, doradczą (w ograniczony sposób?). Podzielcie uczniów na zespoły, dla każdego zespołu wybierzcie jakąś czynność i poproście je o zaprojektowanie symboli graficznych. To będzie duża frajda dla uczniów jeśli w kodzie zobaczą symbole zaprojektowane przez siebie. Tworząc kod śmiało możecie też używać już powtórzeń, zamiast układać 3 strzałki w tym samym kierunku, ułóżcie jedną, a pod nią dodajcie cyfrę 3.
Pani Aniu coś pięknego podziwiam za kreatywność i w ogóle jest pani niesamowita.
Bardzo oryginalny pomysł na zaciekawienie młodych umysłów i zdobycie przy tym wiedzy. Ciekawy blog jak i idee. Pozdrawiam bardzo serdecznie!