Kolorowe obręcze zazwyczaj wykorzystywane są do ćwiczeń gimnastycznych…to dzisiaj trochę inna propozycja…będą planszą do gier zespołowych lub do kodowania
Już z samymi kolorowymi obręczami można poznawać podstawy kodowania, poruszać się zgodnie z instrukcją. Układamy obręcze w układzie 4 na 4 (można więcej), w kolorowej rozsypance i działamy:
- Jedna osoba stoi w wybranej obręczy, a pozostałe wydają jej polecenia jak robotowi: idź do przodu, obróć się w lewo, idź dwie obręcze do przodu itd.
- Zaznaczamy, która z obręczy będzie startem i która będzie miejscem docelowym i prosimy dzieci o narysowanie na kartce, za pomocą strzałek kodu, który połączy start z metą.
- Dodajemy warunki: droga nie może prowadzić po czerwonych, kod musi przeprowadzić nas przez wszystkie niebieskie, na każdym kolorze musimy stanąć dwa razy itp.
- Umawiamy się z dziećmi na ruchowo – kolorowy kod np: na zielonej podskok, na czerwonej przykucnięcie, na niebieskiej lewy łokieć dotyka prawego kolana
- Dodatkowo obręcze mogą być twisterem, możemy ułożyć z nich sudoku…
- Dzielimy dzieci na 2 – 4 zespoły
- Pierwszy zespół rzuca kostką i wybiera dla siebie sylabę z którejś obręczy w kolorze, który wypadł na kostce. Analogicznie postępuje kolejny zespół.
- Pora na drugi rzut pierwszego zespołu. Teraz dobiera taką sylabę, aby utworzyć wyraz (może dołożyć z przodu, lub z tyłu). Jeśli z żadnej sylaby w tym kolorze obręczy nie da się stworzyć wyrazu, zespół traci kolejkę. Gramy do momentu, aż niemożliwe będzie ułożenie większej ilości słów.
- Zespół, który ma więcej poprawnie ułożonych słów wygrywa
- Ustalamy, która cyfra będzie startem, następnie układamy „kod dodawania”. Zadaniem dziecka będzie wyliczenie sumy (7+3+9+1, odpowiedzią będzie 20).
- Prosimy dziecko o ułożenie takiego „kodu dodawania”, który zaprowadzi na liczbę: 23, 19 itd.
- Możemy zagrać też z kostką, ustalamy liczbę, do której dążymy. Zespół rzuca kostką i zabiera cyfrę z wybranej obręczy w wyrzuconym kolorze, następnie drugi zespół robi to samo. Kiedy przychodzi kolejka pierwszego zespołu, po rzuceniu kostką wybiera cyfrę i dowolne działanie (może dodać, odjąć, pomnożyć), tak żeby zbliżyć się do ustalonej liczby. Wygrywa drużyna, której uda się dojść do ustalonej liczby, lub ta która będzie najbliżej.
Dodaj komentarz