Kolorowe obręcze…do kodowania…do gier zespołowych…czyli offlinowe kodowanie z #M_Kodowania

Kolorowe obręcze zazwyczaj wykorzystywane są do ćwiczeń gimnastycznych…to dzisiaj trochę inna propozycja…będą planszą do gier zespołowych lub do kodowania

Tylko obręcze i nic więcej…

Już z samymi kolorowymi obręczami można poznawać podstawy kodowania, poruszać się zgodnie z instrukcją. Układamy obręcze w układzie 4 na 4 (można więcej), w kolorowej rozsypance i działamy:

  • Jedna osoba stoi w wybranej obręczy, a pozostałe wydają jej polecenia jak robotowi: idź do przodu, obróć się w lewo, idź dwie obręcze do przodu itd.
  • Zaznaczamy, która z obręczy będzie startem i która będzie miejscem docelowym i prosimy dzieci o narysowanie na kartce, za pomocą strzałek kodu, który połączy start z metą.
  • Dodajemy warunki: droga nie może prowadzić po czerwonych, kod musi przeprowadzić nas przez wszystkie niebieskie, na każdym kolorze musimy stanąć dwa razy itp.
  • Umawiamy się z dziećmi na ruchowo – kolorowy kod np: na zielonej podskok, na czerwonej przykucnięcie, na niebieskiej lewy łokieć dotyka prawego kolana
  • Dodatkowo obręcze mogą być twisterem, możemy ułożyć z nich sudoku…
Z kostką…możliwości znacznie rosną
Potrzebujemy kół wyciętych z papieru z napisanymi cyframi i sylabami (cyfry mogą być na oddzielnych, bo służą do innej zabawy…ale tak będzie ekologiczniej) i kostki, która na ściankach
będzie miała takie same kolory jak obręcze. No to gramy:
  • Dzielimy dzieci na 2 – 4 zespoły
  • Pierwszy zespół rzuca kostką i wybiera dla siebie sylabę z którejś obręczy w kolorze, który wypadł na kostce. Analogicznie postępuje kolejny zespół.
  • Pora na drugi rzut pierwszego zespołu. Teraz dobiera taką sylabę, aby utworzyć wyraz (może dołożyć z przodu, lub z tyłu). Jeśli z żadnej sylaby w tym kolorze obręczy nie da się stworzyć wyrazu, zespół traci kolejkę. Gramy do momentu, aż niemożliwe będzie ułożenie większej ilości słów.
  • Zespół, który ma więcej poprawnie ułożonych słów wygrywa
Zakodowane działania
Trochę dodawania, trochę odejmowania…przy okazji i podstawy kodowania
  • Ustalamy, która cyfra będzie startem, następnie układamy „kod dodawania”. Zadaniem dziecka będzie wyliczenie sumy (7+3+9+1, odpowiedzią będzie 20).
  • Prosimy dziecko o ułożenie takiego „kodu dodawania”, który zaprowadzi na liczbę: 23, 19 itd.
  • Możemy zagrać też z kostką, ustalamy liczbę, do której dążymy. Zespół rzuca kostką i zabiera cyfrę z wybranej obręczy w wyrzuconym kolorze, następnie drugi zespół robi to samo. Kiedy przychodzi kolejka pierwszego zespołu, po rzuceniu kostką wybiera cyfrę i dowolne działanie (może dodać, odjąć, pomnożyć), tak żeby zbliżyć się do ustalonej liczby. Wygrywa drużyna, której uda się dojść do ustalonej liczby, lub ta która będzie najbliżej.
Kategorie: Kodowanie offline matematyka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *