Pamięciowe opanowanie tabliczki mnożenia, to nie lada sztuka, dla wielu dzieci jest to problem. Dzisiejsza propozycja może ułatwić to zadanie, szczególnie w początkowych etapie nauki. Tabliczki mnożenia spróbujemy „doświadczyć”, policzyć kwadrat po kwadracie na dużym formacie jaki powinien być wynik. Dodatkowo przygotowałam karty do wydruku, które dzieci mogą utrwalająco uzupełnić… taka karta pracy ze ściągawką w formie kwadracików. Mniejszy format również sprawdzi się przy wytłumaczeniu zasady, którą się kierujemy…przewaga dużego formatu polega na tym, że dziecko może sobie przejść po obszarze, którego pole powierzchni będzie wynikiem pomnożonych długości boków.
No to działamy
Zacznijmy od małych wartości, od mnożenia w zakresie 1-3 przez 1-3. Przyjmując jeden kwadrat za jedną jednostkę (oznaczenie osi ułatwi zadanie, oznaczenie widoczne na zdjęciu całej tabliczki), tworzą nam się kwadraty lub prostokąty, złożone z małych kwadracików. Kolory płytek ułatwiają nam określenie obszaru. Jeśli chcemy pomnożyć 3 przez 3, to pomarańczowy kolor pokazuje nam obszar, który będzie wynikiem mnożenia. Przeliczenie kwadracików w tym obszarze da nam odpowiedź, ile to jest 3 mnożone przez 3. Dzieci mogą wpisywać na tabliczkach (kartkach) wyliczone wyniki, wtedy wizualnie będą utrwalać tabliczkę mnożenia i po jakimś czasie już bez przeliczania kwadracików podadzą wynik ” na wyrywki”.
Stopniowo dodajemy kolejną cyfrę i powiększa nam się zakres tabliczki mnożenia
Kolorowe karty do utrwalania…czyli karta pracy z podpowiedzią
Przygotowałam kilka przykładowych kart do wydruku. Część kwadratów uzupełnionych jest wynikami, pozostałe uzupełnia dziecko. Jedna karta jest pusta i można wpisać wybrane przez nauczyciela wartości, tym samym dostosowując poziom trudności i indywidualizując karty pracy tak, żeby były dopasowane do możliwości konkretnego dziecka
Dodaj komentarz