Roboty Ozobot można programować na różne sposoby. Między innymi właśnie dlatego są tak uniwersalne, niezależnie czy pracujemy z pięcio, dziesięcio, czy piętnastolatkiem, będą idealnym narzędziem do nauki programowania.
Duży wybór to możliwość idealnego dopasowania do wieku, możliwości rozwojowych i potrzeb dziecka. Dla przedszkolaka i uczniów klas początkowych dobrym rozwiązaniem będą rysowane trasy uzupełniane kodami – sekwencjami kolorów, bo poza korzyściami wynikającymi z nauki kodowania dodatkowo ćwiczymy grafomotorykę, co w tym wieku jest niezmiernie istotne. Starsi uczniowie powinni zainteresować się programowaniem wizualnym na platformie Ozoblockly.pl. Podział na stopnie trudności pozwala w łatwy sposób dopasować zadania do możliwości dzieci. Poziom pierwszy, w pełni graficzny dedykowany jest już najmłodszym użytkownikom, kolejne poziomy wzbogacane są o nowe szufladki, a także o większy wybór komend w obrębie każdej z nich.
Na poziomie 3 do dotychczasowych szufladek dochodzi nowa ,,nawigacja po linii”…i to właśnie ją wykorzystałam w dzisiejszej propozycji. Co jest nam potrzebne? Plansza, zegary (do pobrania tu: Zegary), robot i platforma ozoblockly.pl (możemy pracować na tablecie, laptopie, komputerze stacjonarnym…kolejny powód dlaczego tak lubię ozoboty…można bez sprzętu, a można z…i to właściwie z każdym rodzajem). Niezbędny będzie też dostęp do internetu.
Należy zaprogramować robota w taki sposób, żeby przejechał nad każdym zegarem, zaczynając od tego, który wskazuje najwcześniejszą godzinę a kończąc na tym, który wskazuje najpóźniejszą. W podanym przykładzie wykorzystanych jest 5 zegarów, ale można rozłożyć na planszy więcej lub mniej. Sposób rozłożenia zegarów w znacznym stopniu wpływa na poziom trudności zadania. Dodatkowo robot podjeżdżając do danego zegara ma zmienić kolor światła (ze zmiany kolorów można zrezygnować…zmniejszy to poziom trudności, jednocześnie pozwoli na częstsze użycie pętli). Na poniższym zdjęciu gotowy skrypt.
Warto na początku kodu dodać ustawienie koloru światła na inny kolor niż bazowy, wtedy od razu widzimy, czy robot ,,tylko jedzie po linii”, czy reaguje prawidłowo na wgrany program.
Konferencje warsztatowe ,,Uczymy dzieci programować”
Jeśli chcielibyście więcej dowiedzieć się o programowaniu ozobotów, jak również o kodowaniu z wykorzystaniem łatwo dostępnych materiałów i maty edukacyjnej ,,Kodowanie na dywanie” to śledźcie mój fanpage Kodowanie na dywanie, fanpage EduSense lub dołączcie do zamkniętej grupy na Facebook Uczymy Dzieci Programować, gdzie pokazujemy w jaki sposób można wprowadzać programowanie do zajęć edukacyjnych w przedszkolach i szkołach. A już niedługo…już za momencik rusza program edukacyjny ,,Uczymy dzieci programować”…już się nie mogę doczekać?
Dodaj komentarz