Uczymy Dzieci Programować…garść informacji

Dlaczego warto uczyć dzieci kodowania?

Odpowiedź, która nasunie się pewnie wielu z czytających ten post osób, to przygotowanie do późniejszej nauki programowania. I to jest oczywiście dobra odpowiedź, ale ten powód wcale nie będzie jedyny, a nawet nie będzie najważniejszy. Pamiętajmy, że nie każde dziecko, które uczy się podstaw kodowania zostanie programistą i nie taki jest nasz cel. Nauka kodowania to przede wszystkim rozwój uniwersalnych, przydatnych każdemu kompetencji. To nauka myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów i wyzwań. To nauka współpracy, trudnej sztuki prowadzenia dyskusji, argumentowania swoich wyborów, wybierania rozwiązań optymalnych, nawet jeśli tym razem to nie my jesteśmy ich autorami.

Na zajęciach z kodowania pamiętamy o wszechstronnym rozwoju dziecka, o kształtowaniu kluczowych kompetencji, w tym kompetencji społecznych, matematycznych, językowych i cyfrowych.

Uczymy Dzieci Programować – kim jesteśmy, dla kogo tworzymy program?

Uczymy Dzieci Programować, to ogólnopolski program edukacyjny, którego organizatorem jest Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej. Program wspiera marka EduSense. Autorką programu jestem ja (Anna Świć – Kodowanie na dywanie). Jestem też autorką wszystkich scenariuszy użytych w programie i wszystkich kart pracy (te ostatnie zajmują mi najwięcej czasu, bo zwyczajnie nie jestem grafikiem, a chcę żeby trafiały do Was w miarę ładne materiały). Program koordynuję wspólnie z Rafałem Mitkowskim (Prezes Zarządu EduSense). Za piękny wygląd strony strony internetowej programu i jej funkcjonalność odpowiadają graficy i informatycy marki EduSense.

Program tworzymy dla wszystkich, dla których ważny jest holistyczny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dla nauczycieli, którzy szukają pomysłów na ciekawe, rozwijające zajęcia. Dla osób, które boją się kodowania i dla osób, które już całkiem dużo o kodowaniu wiedzą. Program jest w pełni bezpłatny, nie ma też bariery wejścia do programu…osoby początkujące zostaną przysłowiowo „poprowadzone przez nas za rączkę”, a osobom bardziej doświadczonym zostawimy sporo miejsca na własne modyfikacje i rozwój.

Jak wygląda program? Dwie alternatywne ścieżki, duża elastyczność programu

Wyciągając wnioski z poprzednich edycji, w tej edycji stawiamy na dwie ścieżki programu, w tym jedną, do której uczestnicy dostaną wszystkie materiały od razu. Niezależnie od wybranej ścieżki, należy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny poniżej. Formularza nie wypełniają osoby, które były zgłoszone w poprzedniej edycji programu.

Formularz zgłoszeniowy

1. Kompetencje społeczne

Ostatni rok był trudny dla wszystkich, w tym dla dzieci. Okres pandemii nie sprzyjał budowaniu relacji społecznych, kontakty pomiędzy uczniami ograniczone były głównie do formy online. Warto o tym pamiętać i podczas zajęć zwrócić szczególną uwagę na kompetencje społeczne. Osoby decydujące się na realizację tej ścieżki otrzymają od razu komplet 10 scenariuszy zajęć wraz z materiałami dodatkowymi. Scenariusze mogą być zrealizowane z wykorzystaniem maty do kodowania (lub stworzonej samodzielnie regularnie podzielonej płaszczyzny). Opierają się głównie na kodowaniu offline, dodatkowo zawierają link do przygotowanej prezentacji w genially oraz opcjonalną aktywność z wykorzystaniem robotów edukacyjnych GeniBot. Komplet scenariuszy, który otrzymają uczestnicy bezpłatnie w formie pdf jest najnowszą publikacją, która jest dostępna na stronie EduSense. W tej ścieżce to nauczyciel decyduje jak często będzie prowadził zajęcia i jaką kolejność scenariuszy wybierze.

Wybierając tę ścieżkę należy wypełnić dodatkowo krótki poniższy formularz (na adres podany w formularzu wyślemy komplet scenariuszy „Kompetencje społeczne”)

Ścieżka społeczna – formularz rejestracyjny

2. Ścieżka tradycyjna – całosemestralna

Ścieżka semestralna, to program rozłożony na cały semestr zajęć edukacyjnych. Scenariusze udostępniane są w toku trwania programu, z częstotliwością raz na tydzień. Każdy tydzień to cztery scenariusze do wyboru:

Scenariusz z wykorzystaniem maty do kodowania „Kodowanie na dywanie” lub kart pracy

Scenariusz z wykorzystaniem TiK (Genially/Scratch Junior/Scratch 3.0)

Scenariusz z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Ozobot

Scenariusz z wykorzystaniem robotów edukacyjnych GeniBot

Nauczyciel wybiera, który z tych scenariuszy zrealizuje. Każdy scenariusz zawiera dokładny opis aktywności oraz materiały dodatkowe do druku, takie jak krążki, karty pracy itp.

Rozkład materiału – tematy cotygodniowych zajęć

Wrzesień:

Miło cię widzieć – wracamy do przedszkola/szkoły

Ja, ty, my – tworzymy zakodowany grupowy/klasowy kodeks

Kolorowe, piękne, pachnące – jesienne owoce i warzywa

Moja miejscowość – ćwiczymy kierunki

Październik:

Jesień w parku – zadania dla mistrza łamigłówek

Jesień w lesie – poznajemy grzyby, tworzymy grę planszową

My się zimy nie boimy – tworzymy algorytm jesiennych przetworów

Dbamy o nasze zdrowie

Listopad:

Kap, kap, kap…rytmy wstępem do pętli

Polska – moja Ojczyzna…zakodowane symbole narodowe

Dawno…dawno…dawno temu…

Ubrania na zimowe dni – kategoryzowanie obiektów

Grudzień:

Przybądź Święty Mikołaju – droga czy kod?

Zabawy bez zabawek – jestem projektantem

Zakodowane święta

Coś się kończy, coś się zaczyna – planujemy

Styczeń:

Styczeń, luty, marzec…poznajemy miesiące, szukamy pętli w przyrodzie

Biało dookoła

Kochana Babciu, kochany Dziadku – zakodowana uroczystość

Bezpieczni zimą – tworzymy kod bezpiecznych zimowych zabaw

Wyzwanie…konkurs dla chętnych

W większości z poprzednich edycji poza ścieżkami był też konkurs (opcjonalny, dla chętnych). W tej nie może być inaczej. Na początku września (a może nawet wcześniej) zaprosimy Was do zgłaszania chęci udziału w wyzwaniu „Cała Polska Programuje”. Będzie to mini projekt edukacyjny, z pełnym opisem (po naszej stronie), scenariuszami (po naszej stronie), w którym warto wziąć udział nawet jak nie zdecydujecie się na regularny całosemestralny udział w programie. Każdy nauczyciel uczestniczący w wyzwaniu otrzyma certyfikat, a każde dziecko dyplom. Będą też nagrody dla najbardziej zaangażowanych placówek i nauczycieli…mamy nadzieję, że z Waszą pomocą zakodujemy całą Polskę.

Papierologii mówimy zdecydowane nie…

Program nakierowany jest na wsparcie dzieci i nauczycieli. Widzimy ile serca i wysiłku nauczyciele wkładają w swoją pracę. Zależy nam na faktycznym, efektywnym wsparciu warsztatu pracy nauczycieli, a nie na dokładaniu im kolejnych obowiązków w postaci różnego rodzaju tabel, sprawozdań, udowadniania, że naprawdę robią to co robią. U nas papierologii nie było nigdy, nie ma i nigdy nie będzie. To, że nie ma papierologii związanej z programem nie znaczy, że nie zdajemy sobie sprawy, że ta papierologia w edukacji jest. Dlatego z naszej strony możecie liczyć na wzory różnych, potrzebnych np.: na ścieżce awansu zawodowego dokumentów.

Jeśli się jeszcze wahasz, czy dołączyć do programu, to pamiętaj, że zarówno ja, jak i Rafał Mitkowski jesteśmy do Twojej dyspozycji. Pytaj śmiało o co chcesz. Pytania możesz zadać w komentarzu do tego artykułu lub na naszych grupach na Facebook: Kodowanie na dywanie i Uczymy dzieci programować.

Serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy i nauki…startujemy już we wrześniu❤️

Kategorie: fundacja rozwoju edukacji cyfrowej kodowanie na dywanie kodowanie w przedszkolu kodowanie w szkole program edukacyjny Uczymy Dzieci Programować

10 odpowiedzi na “Uczymy Dzieci Programować…garść informacji”

  1. Avatar for Anna Świć Anonimowy pisze:

    Jak zwykle pełen profesjonalizm, życzliwość dla.nauczycieli i zrozumienie potrzeb dzieci. Dziękuję !

  2. Avatar for Anna Świć Unknown pisze:

    Bardzo dziękuję i oczywiście kodujemy dalej ?

  3. Avatar for Anna Świć Unknown pisze:

    Super propozycje . My będziemy z Wami.

  4. Avatar for Anna Świć Beata pisze:

    cudownie, dziękuję

  5. Avatar for Anna Świć Anna pisze:

    My w tym roku pierwszy raz, ale wiem, że nie ostatni ❤️

  6. Avatar for Anna Świć Anna pisze:

    My w tym roku pierwszy raz, ale wiem, że nie ostatni ❤️

  7. Avatar for Anna Świć Adka1227 pisze:

    Powiem szczerze, że zainteresował mnie pomysł kodowania, jednakże nie wiem, czy to wyzwanie dla mnie. Czy są gdzieś dostępne zdjęcia, relacje z realizacji projektów? Chętnie bym zobaczyła jak inni sobie z tym radzili.
    Interesuje mnie też, przygotowanie do projektu, czy wszystkie materiały typu mata i potrzebne do niej akcesoria zakupuje placówka, czy też uczestnicy otrzymują część materiałów?
    Nie mam jeszcze bogatego doświadczenia zawodowego, ale jestem chętna do poznawania nowości. ☺️

  8. Avatar for Anna Świć Adka1227 pisze:

    Powiem szczerze, że zainteresował mnie pomysł kodowania, jednakże nie wiem, czy to wyzwanie dla mnie. Czy są gdzieś dostępne zdjęcia, relacje z realizacji projektów? Chętnie bym zobaczyła jak inni sobie z tym radzili.
    Interesuje mnie też, przygotowanie do projektu, czy wszystkie materiały typu mata i potrzebne do niej akcesoria zakupuje placówka, czy też uczestnicy otrzymują część materiałów?
    Nie mam jeszcze bogatego doświadczenia zawodowego, ale jestem chętna do poznawania nowości. ☺️

  9. Relacje innych uczestników projektu można znaleźć na naszych grupach na Facebook: Uczymy dzieci programować, Kodowanie na dywanie

    W projekcie nie otrzymuje się mat itp., ale projekt nie wymaga też ich zakupienia. W scenariuszu offline zawsze są też pomoce do druku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *