Zbuduj linię…działaniami, to propozycja gry dzięki której uczniowie poćwiczą dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie…a przy okazji popracują nad logicznym, strategicznym myśleniem i pracą zespołową. Gra idealnie sprawdzi się podczas aktywności przeprowadzanych z całą klasą, kiedy podzielimy dzieci na zespoły, a także w małych grupach lub z dzieciakami w domach.
Jeśli wybieracie wersję domową gry, to gotowe plansze możecie bezpłatnie pobrać klikając w poniższy link:
Zbuduj linię…działaniami
Zbuduj linię…to jedna z moich ulubionych gier. Potrzebna nam będzie mata do kodowania, kostki i kubeczki, w tylu kolorach, ile będzie graczy/zespołów. W wersji podstawowej budujemy (w pionie) pełne linie z kubeczków, czyli dążymy do tego, żeby ustawić 10 kubeczków w jednej linii i żeby takich dziesiątek mieć jak najwięcej. Gramy w dwa, trzy zespoły. Pierwszy zespół rzuca kostką i ustawia tyle kubków, ile wskazał rzut (rzutu nie możemy dzielić na różne linie, cały musi nam się zmieścić w jednej). Następnie rzut wykonuje drugi zespół. Swoje kubeczki może ustawić w tej samej linii co poprzedni zespół (jeśli się zmieszczą, czyli jeżeli mamy dostępną odpowiednią liczbę pustych pól w linii) lub w nowej. Jeśli wybierze pierwszą opcję, to zablokuje linię, której budowę zapoczątkował zespół pierwszy, ale sam w tej linii też już pełnej dziesiątki kubeczków nie zbuduje. Jeśli wybierze opcję drugą, to zacznie budować swoją linię. Kolejny zespół postępuje tak samo…gra toczy się do momentu, kiedy kończą się możliwości ustawiania kubeczków. Jeśli któryś z zespołów wylosuje szóstkę na kostce, to otrzymuje rzut bonusowy.
Ogólne zasady gry pozostają bez zmian, również dążymy do wybudowania pełnych linii…tylko liczbę kubeczków, które ustawimy podczas jednej kolejki gry, wybieramy przy pomocy działań. Nie obowiązuje tu zasada bonusowego rzutu w przypadku wypadnięcia szóstki na kostce. Tym razem potrzebujemy dwóch kostek. Pierwszy zespół rzuca kostkami i sprawdza ile wypadło na nich oczek. Liczbę oczek może dodać, odjąć, pomnożyć lub podzielić…czyli jeśli wypadnie 2 i 4 to mamy następujące opcje:
Po dodaniu – 6
Po odjęciu – 2
Po pomnożeniu – 8
Po podzieleniu – 2
To gracz decyduje, które działanie wybierze, a tym samym ile ustawi kubeczków w linii. Pamiętajmy, że kubki muszą się zmieścić w jednej linii, więc z góry odpadają wyniki powyżej 10. W tej wersji nie tylko poćwiczymy umiejętność obliczeń, ale również strategiczne myślenie…mamy więcej opcji do przeanalizowania i wybrania tej najkorzystniejszej.
My zagraliśmy rodzinnie, z mężem i synkami (7 i 10 lat). Graliśmy na macie Kodowanie na dywanie i na kartach pracy, kolorując odpowiednią liczbę pól. Dodatkowo zapisywaliśmy wybrane w danej kolejce, przez nas działanie. Na karcie pracy zamiast kolorować pola można układać na nich pionki, guziki, kamyczki…
U nas gra sprawdziła się bardzo dobrze…dajcie znać w komentarzach, czy u Was też się przyjęła?
Dodaj komentarz