Śnieżynka na różne sposoby zakodowana…

Dzisiaj przyjrzymy się bliżej śnieżynce…i zakodujemy ją na różne sposoby. Najprostszy to odwzorowanie na podstawie grafiki…trudniejszy to „dyktando graficzne”…dodajmy jeszcze instrukcję w rymowance ukrytą…i pobawmy się symetrią…i okaże się, że z jedną śnieżynką można zrobić całkiem dużo aktywności.

Wszystkie karty pracy pobierzecie tu:
Odwzoruj obrazek…czyli wersja dla najmłodszych

Kubeczki na macie, naklejanka lub malowanka?, kolorowe guziki, plastelina, klocki…czyli propozycja dla najmłodszych. Drukujemy gotowy wzór, dajemy go dzieciom i prosimy o ułożenie go na macie…wzór mogą ułożyć z kubków, klocków, karteczek…zamiast maty możemy użyć pustej karty pracy, którą dziecko zakoloruje, lub wyklei plasteliną.

Współrzędne…na dwa różne sposoby

Uczniowie w wieku szkolnym poradzą sobie z odczytaniem koordynatów, które wyrażone są przy pomocy liter i cyfr…a przedszkolaki? Przedszkolakom, szczególnie tym z młodszych grup zaproponujmy oznaczenie osi przy pomocy kolorów i cyfr. W tym przypadku współrzędne dyktuje nauczyciel (zaznaczenie ich na karcie pracy do samodzielnego odczytania przez dziecko będzie zwyczajnie jeszcze zbyt trudne).

Instrukcja w rymowance ukryta

Jedna z moich ulubionych aktywności…idealnie sprawdza się i w przedszkolu i w szkole podstawowej…wystarczy odpowiednio dobrać słownictwo i trudność instrukcji. Na czym polega? Uczeń nie widzi wzoru, słyszy tylko rymowankę, na podstawie której układa elementy na macie…to świetne ćwiczenie na koncentrację, słuchanie ze zrozumieniem…a także ukazanie dziecku, jak ważna jest precyzja przekazywania komunikatów i jak łatwo o niezrozumienie przekazu na linii nadawca odbiorca.
Instrukcja – rumowanka do śnieżynki może wyglądać tak:

 
Niebieskie kubeczki i mata z kratek utkana
Posłuchaj instrukcji uważnie…a zagadka zostanie odkodowana
Zacznijmy od dołu maty, na pierwszym polu z lewej strony kubek stawiamy,
Sprawdzamy czy równo stoi i tutaj go zostawiamy.
Następnie dwa pola omijamy, a na kolejnym znowu kubeczek ustawiamy.
O jedno piętro się wznosimy, jedno pole puste od lewej zostawimy,
Na dwóch kolejnych po jednym kubeczku ustawimy,
Na kolejnym poziomie czynność szybko powtórzymy.
Znowu pniemy się w górę, na pierwszej kratce kubek zostawiamy,
Dwa puste pola i kolejny dokładamy.
Przyjrzyj się przez chwile, czy przypadkiem takiego poziomu już gdzieś nie mamy?
Na piątym poziomie od dołu cztery puste pola z lewej zostawiamy,
a na piątej kratce kubek ustawiamy.
Nasz wzór jednak jeszcze nie jest dokończony…wymaga powtórki jeszcze z innej strony,
Albo matą pokręcimy i 3 razy instrukcję powtórzymy…albo symetrią się teraz pobawimy.

Zabawy z symetrią…wyższa szkoła wtajemniczenia?

Zabawy z symetrią są możliwe już w przedszkolu…ale na pewno nie są to proste dla dzieci aktywności. Zostawmy je na moment, kiedy radzą sobie z układaniem według wzoru i według współrzędnych (przynajmniej według tej wersji z użyciem kolorów i kształtów). Wprowadzając symetrię zacznijmy od bardzo prostych wzorów…zadanie ułatwi nam użycie dużego lustra. Przykładając go do czerwonej linii na macie…właściwie wytłumaczymy wszystko o co nam chodzi, bez wchodzenia w trudne dla dzieci określenia. Kiedy dzieci „załapią” o co chodzi możemy proponować różnego rodzaju obrazki.

Więcej podobnych aktywności znajdziecie na grupie Facebook Uczymy Dzieci Programować
Serdecznie zapraszam do dołączenia do grupy?

Kategorie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *