Smerfy do domków…wersja ze spinnerem i ozobotami

W poprzednim poście zaproponowałam grę z wykorzystaniem spinnera. W tym jej modyfikacja…z programowaniem Ozobota. Ta wersja jest trudniejsza od poprzedniej, wymaga też przyjęcia pewnej strategii w działaniu…

Spinner i kolorowy kod

Programując roboty za pomocą rysowanych tras, robimy to wykorzystując sekwencję wybranych kolorów. Kolory wybrany z palety czterech w odpowiedniej kolejności stają się komendami, wydają polecenie Ozobotowi. W propozycji tej zabawy kod wybierze za nas spinner, a my zadecydujemy czy go użyjemy, a jeśli zdecydujemy się na jego wykorzystanie to podejmiemy decyzje, w którym miejscu go umieścimy. W jaki sposób będzie przebiegać takie spinnerowe losowanie? Bardzo prosto. Potrzebujemy urządzenie z otworami, kręcimy nim, po zatrzymaniu sprawdzamy, które wybrał kolory i jaki kod można z nich utworzyć (zachowując wskazaną kolejność, ale wybierając, który z kolorów będzie pierwszy).

Spinner wybrał następujące kolory: czerwony, zielony, niebieski. Jakie mamy możliwości wyboru kodów?
Czerwony, zielony, niebieski – jedź bardzo wolno
Zielony, niebieski, czerwony – brak kodu
Niebieski, czerwony, zielony – skręć w prawo
Smerfy do domków…czyli jak wygląda plansza

Kształt planszy – karty pracy dla Ozobotów to domek Smerfów. Mamy dwa starty dla dwóch Ozobotów oznaczone numerami 1 i 2 i dwie mety oznaczone tymi samymi numerami. W ścianach domków są miejsca na wstawienie kodów. Ja na dachu kodów praktycznie nie umieściłam, ale widzę, że to błąd i lepiej jest ne dodać.

No to gramy…

Dążymy do tego, aby zaprogramować ozobota w taki sposób, żeby dotarł do mety oznaczonej tym samym numerem co jego numer startowy. Grają dwie osoby (lub dwa zespoły). Przedstawiciel pierwszego zespołu kręci spinnerem, po zatrzymaniu sprawdza jaki można wybrać kod z kolorów, które wypadły na spinnerze i decyduje czy jakiś wybiera, czy passuje. Jeśli wybiera, to wstawia w dowolne miejsce przeznaczone na kod. Analogicznie postępuje przedstawiciel drugiej drużyny…i tak na zmianę. Może zdarzyć się sytuacja, że nie uda się dojść do mety żadnemu z ozobotów, bo się wzajemnie przyblokują, wtedy gra kończy się remisem.

Zaprogramowany Ozobot Evo w drodze do mety.
Evo to większy i bogatszy w funkcje model Ozobota, będzie dostępny na stronie EduSense
Kategorie: EduSense Ozobot robotyka spinner

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *