Bartuś i Hubert – moje prywatne chłopaki często chcą testować to, co wymyślam na zajęcia dla dzieci, jakieś gry, jakieś zabawy. Ostatnio totalnie „zafiksowałam się” na malutkich robocikach…a oni razem ze mną. Dziś rano wstali z hasłem „pobawimy się robotami…może w kosmos…Jet Kosmiczny był ostatnio na tapecie?”…no to się pobawiliśmy?
Najpierw wersja dla mniejszych dzieci…czyli młodszy syn i jeden Ozobot zwiedzający Kosmos w akcji, a ja przy okazji będę miała gotową planszę dla przedszkolaków. Jak wygląda plansza? To słońce, od którego odchodzi „ślimak” z planetami…a właściwie z numerkami. Przy każdym numerze miejsce na kod – 3 sekundy pauzy. Kiedy Ozobot przejedzie przez kod i się zatrzyma, będzie czas na wybranie właściwej planety i położenie jej. Zwieńczeniem naszego ślimaka jest kod: zawróć na końcu linii i zabawa zaczyna się od nowa…z tym, że teraz ćwiczymy planety od końca.
No to teraz wersja dla starszych, testowana na prywatnym drugoklasiście…Ozoboty mogą jeździć z
różną prędkością, w zależności od tego, jak zostaną zaprogramowane. Są kody, które „każą” Ozobotowi jechać bardzo wolno, wolno, szybko, nawet z turbo prędkością…wybieramy 2 planety, u nas na pierwszy ogień poszły Merkury i Ziemia i tak dopasowujemy prędkości dwóch Ozobotów, żeby robot – Ziemia zrobił 1 okrążenie, a robot – Merkury 4. Tu dzieci działały metodą prób i błędów, testując różne opcje na małej planszy z dwoma okręgami…zabawy było całe mnóstwo…śmiechu przy tym też…a mnie naszła ochota na zapoznanie się z ozoblockly.pl i próbę zrobienia tego zadania w wersji dla jeszcze starszych, z bardziej precyzyjnie dobraną prędkością i wymiarem promieni orbit, po których się Ozoboty poruszają…
Programujemy kolejność planet…
To propozycja aktywności utrwalającej kolejność planet, dodatkowo nastawionej na typowe kodowanie za pomocą sekwencji barw. Należy tak uzupełnić puste miejsca na trasie, żeby Ozobot przejechał koło planet we właściwej kolejności. Wcześniej nauczyciel jeszcze rozkłada nazwy planet. Tu pojawia się możliwość stopniowania trudności (w zależności od sposobu rozłożenia karteczek z planetami trasa będzie łatwiejsza do zakodowania, albo będzie wymagała chwilki zastanowienia). Jeśli gdzieś kod byłby zbyteczny wystarczy połączyć drogę czarną linią. Pamiętajcie tylko, żeby sprawdzić, czy przy Waszym ułożeniu planek zadanie jest możliwe do wykonania.
Planszę z dwoma okręgami, planszę z 8 oraz planszę do programowania kolejności planet można pobrać pod poniższym linkiem:
kliknij i pobierz planszę
Planszę z dwoma okręgami i do programowania należy wydrukować standardowo, natomiast przy tej z 8 okręgami należy wybrać: właściwości/ustawienia druku, kilka stron, plakat 3 na 3.
Dodaj komentarz