Mata do kodowania…7 aktywności, które zawsze się sprawdzają
W swojej pracy zawsze szukałam takich narzędzi, które są uniwersalne i nie zalegają po jednym użyciu w szafie?…takich, które faktycznie efektywnie wykorzystam na zajęciach dydaktycznych. Mata do kodowania Kodowanie na dywanie właśnie taka jest. Jak zaczniecie jej używać, to przekonacie się, że często będzie Waszym pierwszym wyborem w momencie zastanawiania się co zrobię jutro z dziećmi.
Moją matę znajdziecie tu⬇️
https://kodowanienadywanie.pl/produkt/dwustronna-mata-do-kodowania-100×100-kodowanie-na-dywanie/
W dzisiejszym poście pokażę 7 przykładowych aktywności z wykorzystaniem maty do kodowania…zaczynamy od pierwszej…
1. Ułóż tak jak ja…
Prosta aktywność nie wymagająca przygotowań. Można ją wykonać zarówno na pokratkowanej, jak i kolorowej stronie maty. W przypadku młodszych dzieci wykorzystajmy stronę kolorową, ponieważ liczba pól na pojedynczej płaszczyźnie będzie mniejsza (9 kół). Na jednej macie mamy 9 takich płaszczyzn. W przypadku starszych dzieci skorzystajmy ze strony pokratkowanej. Na niej znajdziemy 4 dwudziestopięciopolowe płaszczyzny.
Na czym polega aktywność? Nauczyciel ustawia kilka kubków na jednej płaszczyźnie, dzieci odwzorowują ten sam układ elementów na swoich płaszczyznach. Zamiast kubków możemy użyć kolorowych klocków, krążków z obrazkami lub wybranych drobnych przedmiotów.
2. Słonko wyszło…jaka jest pogoda?
Propozycja druga, to modyfikacja znanej i lubianej zabawy „mucha wyszła”. Przy tej aktywności wystarczy wykorzystać jedną ćwiartkę maty. Na jej środku ustawiamy żółty kubek (lub krążek z narysowanym słonkiem). Nasz kubek będzie wędrował na podstawie komend nauczyciela: „do góry”, „do dołu”, „w prawo”, „w lewo”. Jeśli opuści planszę, to dzieci mówią „słonko wyszło”. Ale uwaga! Jest pewne utrudnienie. Fizycznie kubek nie będzie poruszał się po planszy, będzie cały czas na środku. Musimy wyobrazić sobie jak przemieszczałby się po wydanej komendzie, czyli musimy pilnować go w głowie.
W wersji rozbudowanej pojawiają się dodatkowe elementy. Na kilku innych polach stawiamy kubki błękitne (zamiennie narysowany obłoczek), granatowe (zamiennie narysowaną chmurę burzową), szare (zamiennie narysowany wiatr). Ustalamy z dziećmi co będziemy robić w sytuacji, gdy nasze słonko przejdzie przez pole, na którym jest kolorowy kubek. W przypadku koloru błękitnego, symbolizującego piękną pogodę możemy wyciągać ręce do słonka. Na kolorze granatowym, symbolizującym burzę możemy energicznie klaskać w dłonie symulując grzmoty. Na kolorze szarym, czyli wietrzyku możemy ruszać dłońmi udając gałęzie przechylane podmuchem wiatru. W tej wersji skupienie uwagi musi wejść na bardzo wysoki poziom?
3. Gra typu ściganka…
Mata do kodowania idealnie sprawdzi się w roli planszy do gry…razem z moimi dziećmi przerabialiśmy już matę na szachownicę, graliśmy w „chińczyka”, w „kółko krzyżyk” i w różnego rodzaju ściganki. I na ścigankach się dzisiaj skupię. Wystarczy przygotować kartki/kubki/krążki w wybranym kolorze i ułożyć na macie w taki sposób, żeby pojawiły się pola, po których będą przemieszczały się pionki (kształt trasy dowolny np.: wężyk, ślimak). Dodajemy start i metę, kilka kartek/kubków/krążków w innym kolorze, kilka strzałek (będą nas cofać lub przesuwać do przodu)…teraz wspólne ustalenie reguł…i możemy grać.
4. Zabawy z symetrią…
Mata i zabawy z symetrią to duet idealny. Mata podzielona jest na cztery części, co zdecydowanie ułatwia tego typu zabawy, pozwala też stopniować poziom trudności zadania. Do zabaw z symetrią możemy wykorzystać…właściwie wszystko. Najłatwiej kolorowe kubki, klocki typu lego, drewniane klocki, krążki…ale materiał naturalny typu kasztany, kamyczki, muszle sprawdza się równie dobrze.
Jeśli masz do dyspozycji dwie maty (warto, to otwiera wachlarz nowych możliwości), to podziel dzieci na dwa zespoły. Poproś każdy z zespołów o przygotowanie zadania dla drugiej grupy. Niech ułożą kubki na jednej stronie maty, a następnie zamienią się rolami. Mogą ułożyć abstrakcyjny wzór, mogą pójść w określoną tematykę, możecie też dodać jakieś warunki np.: minimalną liczbę kubków lub kategorię tematyczną.
Czasem proponuję dzieciom zabawy z symetrią w troszkę mniej oczywistej wersji…np.: układam cały obrazek, tylko na jednej połowie zostawiam pojedyncze puste pola do uzupełnienia lub celowo robię kilka błędów i zadanie dzieci polega na ich wychwyceniu i takim poprawieniu, żeby osiągnąć symetryczny wzór.
5. Ustaw kolor…
Ustaw kolor, to propozycja dla młodszych dzieci. Poza matą potrzebne nam będą kolorowe kubki i dwie kostki z kolorowymi ściankami (zamiennie mogą być dwa woreczki, z których będziemy losować kolory). Istotne jest, żeby kolory kubków były spójne zarówno z kolorami pól na macie do kodowania, jak i barwami ścianek na kostce (do zabawy możecie użyć kilku kolorów 4, 5, nie musicie używać wszystkich 9 występujących na macie do kodowania).
W wersji łatwiejszej losujemy jeden kolor, a następnie stawiamy kubek w wylosowanym kolorze na kole o tej samej barwie.
W wersji trudniejszej losujemy dwa kolory. Pierwszy oznacza kolor kubka, który za chwilę dziecko postawi na macie, a drugi oznacza kolor koła, na którym ten kubek zostanie postawiony. Przykładowo losujemy kolory zielony i czerwony. Co to oznacza? Należy zielony kubek postawić na czerwonym kole. Ta wersja wymaga dużo większego skupienia.
6. Koło…kwadrat…trójkąt…tworzymy wzory…
Ta aktywność zasłużyła na osobny post, bo drzemie w niej ogromny potencjał edukacyjny, więc teraz króciutko, a dokładniej opiszę ją w jednym z kolejnych artykułów (w artykule poświęconym tej aktywności znajdziecie gotowe do druku figury geometryczne i gotowe wzory).
Przygotowujemy figury geometryczne rozmiarem dopasowane do maty. W wersji łatwiejszej pokazujemy dziecku gotowy wzór wydrukowany na kartce, a dziecko układa go na macie do kodowania. W wersji trudniejszej pokazujemy tylko obwód figury, która powstanie z naszych figur. Których użyć figur i jak je rozłożyć, to już będzie zadanie dla dziecka.
7. Zamieniamy matę w scenę…i tworzymy pierwsze programy
Jeśli mata, to nie może zabraknąć tworzenia pierwszych programów offline. W tym przypadku mata zamienia się w odpowiednik sceny ze Scratch Junior lub Scratch 3.0, po której porusza się wybrany przez nas bohater. My wymyślamy jakąś fabułę (miejsce startu, miejsce docelowe i pola przez które musi przejść nasz bohater), a dzieci tworzą dla niego instrukcję, czyli kod. Wykorzystują do tego krążki z symbolami graficznymi.
Na koniec artykułu mam jeszcze dla Was malutkie zaproszenie…już 14.06.2021 odbędzie się 3,5h webinar premium, w którym pokażemy jak krok po kroku rozpocząć kodowanie z przedszkolakami. Przygotowałam dla Was rozkłady materiału na całe pierwsze półrocze dla wszystkich grup wiekowych. Jeśli się pospieszycie z zapisami, to załapiecie się na mega rabat. Zapłacicie tylko 19.90, zamiast 59.90. Promocja obowiązuje do 04.06.2021 (data moich urodzin, ale to zwykły zbieg okoliczności?). Sami widzicie, że inwestycja niewielka, a taki „gotowiec” z pomysłami na pewno Wam się przyda.
Na webinar można zapisać się tu⬇️
Zakodowany przedszkolak – webinar premium
Naprawdę podoba mi się twój szablon wp zwłaszcza ostylowanie CSS, skąd go pobrałeś? Z góry dziękuję!