Jedną z bardziej lubianych aktywności, które pojawiają się jako zabawy wprowadzające na zajęciach z kodowania w przedszkolach i klasach 1-3 są różnego rodzaju pikselowe obrazki. Można układać je na macie do kodowania lub zamiennie wykorzystywać pokratkowaną kartkę papieru. W tym drugim przypadku dzieci albo kolorują kratki, albo wyklejają je plasteliną. Mogą też stemplować wskazane pola opuszkami palców maczanymi w farbie.
„Zakodowane obrazki” możemy odszyfrowywać na różne sposoby, najczęściej spotykamy się z dyktandami graficznymi, czyli obrazkami tworzonymi na podstawie podanych współrzędnych, ale możliwości jest znacznie więcej. Dzisiaj pokażę, na przykładzie mapy Polski, wybrane z nich.
Bezpłatne materiały do druku przydatne do wykonania zadania (instrukcja rymowanka, karta ze współrzędnymi, karta z kodem zero jedynkowym) znajdują się tu⬇️
https://drive.google.com/drive/folders/1duJdKsF9xfwTBDN1pm-jXnUqqyDo_J0O
Maty mojego autorstwa widoczne na zdjęciach i kolorowe kartoniki znajdziecie tu⬇️
https://edu-sense.com/pl/dla-przedszkoli/mata-do-kodowania-100×100
![](https://kodowanienadywanie.pl/wp-content/uploads/2023/04/DD7B300D-5EA7-4DE0-AAFD-367BDF696740-1110x746.jpeg)
Słowna instrukcja
Pierwszy sposób, to instrukcja rymowanka. To właśnie po ten sposób sięgam najczęściej. Lubię go, ponieważ w trakcie zabawy dzieci skupiają się na słuchaniu ze zrozumieniem oraz na kierunkach. Aktywność polega na zapełnianiu kolejnych pól na macie na podstawie słownych wskazówek. Dzieci słuchają informacji, a następnie odszukują właściwe pola. Instrukcja musi być dobrze dopasowana do możliwości dzieci, więc korzystając z gotowych pamiętajmy o przeczytaniu ich przed zajęciami i wprowadzeniu w razie potrzeby niezbędnych modyfikacji.
![](https://kodowanienadywanie.pl/wp-content/uploads/2023/04/917EE45B-2B4E-4C4A-8C6A-6B1FE90E7E09-775x1024.jpeg)
Układanie według wzoru lub dyktando graficzne
Drugi sposób, to dyktando graficzne. W tym przypadku dzieci otrzymują rozpisane kolory i współrzędne pól, na których wybrane barwy powinny się znaleźć.
Obrazki możemy układać również na podstawie wydrukowanego wzoru. Ta wersja odpowiednia będzie dla młodszych dzieci, takich dla których słowna instrukcja i dyktando graficzne okażą się zbyt trudne.
![](https://kodowanienadywanie.pl/wp-content/uploads/2023/04/51E29D9D-10CB-40E4-95BD-790E3EFB93F0-1006x1024.jpeg)
![](https://kodowanienadywanie.pl/wp-content/uploads/2023/04/0CBC9048-0A66-4872-9E77-D3A58948533C-810x1024.jpeg)
Układanie według kodu zero jedynkowego
Ostatni sposób, o którym dziś napiszę, to układanie wzoru na podstawie kodu zero jedynkowego. W tym przypadku potrzebna będzie karta z polami zaznaczonymi przy pomocy „0” i „1”. Miejsce oznaczone „0” zostawiamy puste, w miejscu oznaczonym „1” kładziemy kartonik. Jakiej barwy powinna być położona karteczka określi litera znajdująca się przy „1”.
![](https://kodowanienadywanie.pl/wp-content/uploads/2023/04/9E73C7EC-A33A-4922-9061-F394E16D37FB-783x1024.jpeg)
Wszystkie wersje zadania przygotowałam też w genially. Znajdziecie je tu (należy kliknąć w ikonkę udostępniania znajdującą się w prawym dolnym rogu i pobrać link do prezentacji):
Mapa Polski – słowna instrukcja⬇️
Mapa Polski – kod zero jedynkowy⬇️
Mapa Polski – dyktando graficzne⬇️
A Wy? Który sposób najbardziej lubicie?
Jeśli szukacie inspiracji na inne zabawy z wykorzystaniem maty do kodowania, kubków, krążków lub robotów edukacyjnych albo długopisów 3D, to serdecznie zapraszam na warsztaty stacjonarne. Aktualną listę miast znajdziecie pod poniższym linkiem⬇️
https://docs.google.com/document/d/1DIxx10ZU6yGCQ4wRpmbIviqxJ8i3V9B1uePDAOsDfCM/edit
Dodaj komentarz