Kwadraty, sześciany, orientacja w przestrzeni

Czym różni się kwadrat i sześcian, co je łączy, ile jest sześciennych pudełek na obrazku? Co to jest obwód figur płaskich i ich pole powierzchni? Czy to nie są za trudne pytania dla pięciolatków?
Wydaje się, że dość trudne, a jednak nie do końca. Michałek wyjaśnił dzieciom co to jest obwód kwadratu, „to taka ramka, a pole to jest to, co znajduje się w tej ramce, te wszystkie małe kwadraciki”. Skąd wzięły się te małe kwadraciki? Budowaliśmy na macie kwadraty z mistrzowskich kolorowych kafelków. Najpierw rzut kostką, wyrzucona ilość oczek była miarą boków w kwadracie. Poszło gładko, dzieciakom udało się zbudować właściwe kwadraty, obliczyli ich obwody i pola (oczywiście licząc po kafelkach, bo jesteśmy jeszcze mali).
Następnie sprawdziliśmy jak czujemy przestrzeń i na podstawie rysunków dzieciaki w parach układały kombinacje sześcianów. Poszło lepiej niż założyłam, że pójdzie. Byłam z nich bardzo dumna.
Kategorie: mata edukacyjna matematyka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *