Kodowanie na dywanie. Zeszyt ćwiczeń 5, 6 latka. Garść informacji.

Drodzy nauczyciele, drodzy rodzice,
Oddaję w Wasze ręce kolejną przygotowaną przeze mnie publikację…tym razem nie jest to pozycja kierowana do Was, tylko bezpośrednio do Waszych dzieci. Skąd taki pomysł, dlaczego książeczka wygląda właśnie tak i jak mają dzieci z nią pracować?…o tym poniżej…

Rożne formy pracy…

Organizując aktywności z dziećmi, staram się, żeby zawsze występowały różne formy pracy: od pracy całą grupą, poprzez pracę zespołową, którą szczególnie sobie cenię, do pracy indywidualnej, kiedy to każde dziecko ma jakieś zadanie do samodzielnego wykonania. Różnorodność form zdecydowanie podnosi efektywność zajęć, daje nam pewność, że każde dziecko ma szansę uczestniczyć w nich aktywnie. Proponowany zeszyt będzie idealny właśnie do pracy indywidualnej. Po wstępie, pracy w mniejszych grupach, wspólnym szukaniu rozwiązań, każde dziecko będzie miało możliwość samodzielnego zmierzenia się z wyzwaniem, utrwalenia poznanych treści, sprawdzenia swoich możliwości. Wykonując kolejne zadania, rysując, zaznaczając, wycinając i przyklejając poszczególne elementy będzie wchodzić w świat kodowania. Taką aktywność warto zaproponować przedszkolakom raz, dwa razy w tygodniu.

Od szukania różnic, schematów, rytmów…do tworzenia kodu, zabaw z symetrią i rozumienia obrotów

Zeszyt ćwiczeń kompleksowo uwzględnia zagadnienia z zakresu podstaw kodowania, możliwe do wprowadzenia na tym etapie rozwoju dziecka. Zaczynamy od ćwiczeń o najniższym stopniu trudności. Dzieci będą szukać pewnych prawidłowości, schematów, grupować elementy, zauważać rytmy. Te umiejętności przydadzą im się przy trudniejszych ćwiczeniach (na zdjęciach pokazane są
wybrane, przykładowe karty pochodzące z zeszytu ćwiczeń)

Kolejne aktywności nastawione są na kształtowanie orientacji na kartce papieru, orientacji przestrzennej, określania położenia i kierunków. Te ćwiczenie są niezwykle ważne w procesie nauki podstaw kodowanie i nie tylko. Przysparzają często dzieciom wiele trudności, więc warto poświęcić czas na doskonalenie tych umiejętności.
W zeszycie nie zabraknie też ulubionych przez dzieci kolorowych kubeczków czy obrazkowego sudoku…będziemy „budować wieżę”, przeliczać elementy, dopasowywać ich kolorystykę.
Pora na tworzenie kodu, szukanie algorytmów, optymalizacji i wprowadzanie obrotów

Pomalutku dojdziemy do ćwiczeń, w których to dziecko będzie tworzyło kod. Wykorzystamy do tego strzałki kierunkowe i komendy: „do góry”, „do dołu”, „w prawo” i „w lewo”. Dzieci będą miały okazję dostrzec, że mogą być różne rozwiązania tego samego problemu, będą starały się szukać tych najbardziej optymalnych. W toku pracy wprowadzimy pojęcie „warunku”, następnie przygotujemy dziecko do rozumienia czym są obroty w kodowaniu, oraz zaproponujemy kilka aktywności z
symetrią.

Dla grupy przedszkolnej

Zeszyt przygotowany jest z myślą o grupach przedszkolnych stąd możemy je znaleźć na stronie EduSense w specjalnie przygotowanych pakietach.
Zestaw przedszkolny
Życzę miłej zabawy?

Kategorie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *