Flagi, stolice, rzeki…czyli mała powtórka w Scratchu Juniorze

Jak wygląda flaga Polski, a jak Niemiec, jak nazywa się stolica Litwy a jak Rosji, która rzeka przepływa przez Węgry?…z pomocą może nam przyjść Scratch Junior. Korzystając z dzisiejszej propozycji aktywności, dziecko nie tylko nauczy się podstaw programowania, ale przy okazji „niezauważalnie” przyswoi sobie pewne informacje.

Sceny, duszki, skrypty…

W naszym projekcie wykorzystamy 3 sceny, jeśli uznacie, że jest ich za dużo, to możecie wybrać dwie lub jedną. Możecie również dodać jeszcze jedną scenę, w której przykładowo powiążecie państwa z ich wielkością, liczbą mieszkańców itp.
W każdej scenie będą występować oddzielne duszki, w naszym przypadku wszystkie musimy stworzyć od podstaw, nie ma ich w galerii z duszkami. Wymaga to co prawda troszkę zachodu, ale nie jest trudne i dzieci 7-9 letnie zazwyczaj bez problemu sobie z tym radzą.

Scena 1

W tej scenie będą nam potrzebne duszki – flagi (Polski, Niemiec, Litwy, Monaco, Węgier, Rosji). Możecie oczywiście wybrać dowolne inne państwa. Kolejne duszki, to nazwy tych państw. Każdego duszka musimy wprowadzić osobno, ale dla ułatwienia możemy skorzystać z już wprowadzonego duszka i go edytować. Skróci nam to pracę. W ten sposób możemy postąpić z flagami. Wystarczy zmienić kolor, nie trzeba ich rysować od początku. Maksymalna liczba flag wynosi 6. Wynika to z faktu, że dysponujemy 6 różnymi kolorami wiadomości. Będzie nam potrzebny jeszcze jeden duszek – kropka. Wykorzystamy go do przeniesienia się do kolejnej sceny.
Kiedy duszki są dodane pora stworzyć skrypt. Chcemy osiągnąć taki efekt, że w momencie dotknięcia wybranej flagi palcem, spowodujemy jej zniknięcie oraz pojawienie się zamiast niej nazwy państwa, do którego należy ta flaga. Kiedy odkryjemy wszystkie państwa możemy dotknąć duszka – kropki. Przeniesiemy się wtedy do kolejnej sceny, a wraz z nią do kolejnego zadania.
Skrypt każdego duszka – flagi będzie analogiczny, różnica polegać będzie jedynie na kolorze wysyłanej koperty. Podobna sytuacja będzie przy duszkach- nazwach państw. Tu również różnić się będą koperty. Na tym etapie bardzo istotne jest, żeby nie zamienić kolorów kopert i właściwym flagom dopisać odpowiednie państwo. Zwróćcie uwagę, że dodając kolejne duszki, wszystkie pojawiają się w centralnym miejscu sceny. Należy je porozmieszczać po całej scenie, pilnując tego, żeby flaga pokrywała się z odpowiednim państwem. Kiedy duszki są już rozmieszczone, musimy sprawić, żeby nazwy państw na początku nie były widoczne. Osiągniemy ten efekt, ściągając na pasek roboczy komendę „zniknij”. Następnie dotykamy ją palcem i „odkładamy” na miejsce.
Skrypty dla duszków obecnych w pierwszej scenie przedstawiają się następująco:

Scena 2

W scenie drugiej duszkami będą nazwy państw, nazwy stolic oraz kropka. Tym razem po dotknięciu nazw państw, pojawią się ich stolice. Po odkryciu wszystkich stolic dotykamy duszka – kropkę i przenosimy się do ostatniej już sceny.
Poniższe zdjęcia przedstawiają skrypty stworzone w scenie drugiej.

Scena 3

W ostatniej scenie duszkami będą nazwy państw i nazwy rzek. Tym razem po dotknięciu palcem w nazwę państwa, pojawi się rzeka, która przez ten kraj przepływa. Poniższe zdjęcia przedstawiają skrypty potrzebne w tej scenie.

Kategorie: Scratch Junior

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *