Dwie połówki jabłka…praca zespołowa

Dwie połówki jabłka to propozycja zajęć z elementami kodowania, w których równie ważna a nawet ważniejsza od umiejętności tworzenia skryptu jest umiejętność współpracy. Propozycja składa się z dwóch części: offlinowej na macie do kodowania lub z wykorzystaniem kart pracy i z części, w której pracujemy w aplikacji Scratch Junior.

Współpraca…dlaczego ważna?

Wprowadzając elementy kodowania do zajęć z dzieciakami wcale nie zakładamy, że zrobimy z nich wszystkich programistów, raczej nastawiamy się na rozwój uniwersalnych kompetencji, które są przydatne niezależnie od tego jaki zawód przyjdzie naszym dzieciom wykonywać w przyszłości…umiejętność logicznego myślenia, zadaniowe podejście do stawianych problemów…ale też umiejętność pracy zespołowej, dyskusji, szukania kompromisów, to właśnie to na co chcemy stawiać nacisk ucząć kodowania.
Pracując z najmłodszymi (i nie tylko z najmłodszymi) często przekonujemy się, że z tą współpracą to wcale nie jest tak łatwo, większość dzieci ma swoją wizję rozwiązania problemu (i dobrze)…tylko z próbą przekonania do niej pozostałych członków zespołu i przeanalizowaniu ich kontrargumentów nienajlepiej sobie radzą. Pojawia się ,,ja”, „moje”, czasem płacz, złość rozczarowanie…współpraca nie przychodzi łatwo…i zwyczajnie możemy się jej nauczyć, tylko poprzez pracę w zespołach. Początki będą trudne, ale szybko zobaczymy pozytywne efekty.
Dzisiejsza propozycja to aktywność właśnie do wykonania w małych zespołach lub w parach. Niezależnie czy wybierzecie tylko częsć offlinową, tylko Scratcha Juniora czy całość zadanie będzie podobne. Należy tak ułożyć skrypty dla dwóch duszków (połówek jabłek, żeby się ze sobą spotkały, tworząc jedno, piękne jabłuszko). Jeśli dzieci w zespołach podzielą się pracą w ten sposób, że każdy odpowiada za swój skrypt i nie zwracają wzajemnie na siebie uwagi, to szansa, że uda się osiągnąć sukces jest niewielka.

Co nam będzie potrzebne do części offlinowej?

Mata do kodowania Kodowanie na dywanie lub inny typ kratownicy, komendy w postaci graficznych symboli, krążki z piktogramami lub karty pracy i coś do pisania
Potrzebne materiały do druku możesz pobrać tu:
Dwie połówki jabłka…materiały do druku

Zaczynamy offlinową zabawę…

Rozłóżmy na macie krążki z połówkami jabłek (dość daleko od siebie i najlepiej na różnej wysokości). Pod matą umieśćmy takie same krążki i symbole startu po ich prawej stronie (tu będziemy układać skrypty, symbol połówki jabłka wskazuje, dla której części owocu tworzymy kod). Za pomocą strzałek kierunkowych ułóżmy drogę – kod dla każdej połówki, w taki sposób, żeby się spotkały (były na sąsiadujących polach). Omówcie z dziećmi wybrane przez nich drogi, porównajcie je, zwróćcie uwagę, że oczekiwany efekt możemy osiągnąć wybierając różne drogi, istotne, żeby dwa skrypty w jednym zespole współgrały ze sobą, uwzględniały się wzajemnie).
To samo zadanie możecie wykonać na kartach pracy.

Kontynuacja w Sratch Junior…

Jeśli offline za nami, to podobną aktywność możemy wykonać w aplikacji Scratch Junior. W galerii duszków nie ma niestety połówek jabłek, więc trzeba je będzie narysować. Jeśli pracujecie z najmłodszymi możecie skrócić zadanie i przed zajęciami wprowadzić duszki samodzielnie.
Zadanie dla dzieci może nyć identyczne jak to na macie, ale możemy je też utrudnić dodając znikanie połówek jabłek po spotkaniu się ze sobą i automatyczne pojawienie się radosnego jabłuszka w całości.
Jak wyglądają przykładowe skrypty w wersji wzbogaconej możemy zobaczyć na poniższych zdjęciach

Kategorie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *