Podczas zajęć dydaktycznych w przedszkolu wykorzystujemy elementy robotyki. Programując Dasha często korzystamy z aplikacji „Blockly”, która opiera się na poleceniach „przeciągnij i upuść”, graficznie przypominających kolorowe puzzle. Każdy kolor odpowiada komendom innego typu.
Aplikacja „Blockly” jest bezpłatnie dostępna w sklepie Google play, w angielskiej wersji językowej.
Zanim wzbogaciliśmy nasze zajęcia o elementy robotyki, kodowania głównie uczyliśmy się tworząc animacje w aplikacji Scratch Junior, której obsługa nie wymaga umiejętności czytania, komendy przedstawione są w niej bardzo obrazowo, za pomocą strzałek, czy symboli, których wygląd automatycznie kojarzy się z ich zastosowaniem. Dla dzieci pięcioletnich programowanie w aplikacji wymagającej znajomości czytania i to napisów w języku angielskim nie jest rzeczą łatwą, co wcale nie oznacza, że nie da się tego zrobić, tylko, że trzeba się do tego odpowiednio przygotować.
Roboty są dla dzieci bardzo atrakcyjne, więc przy pierwszych kontaktach warto pozwolić im się nimi pobawić według ich własnych pomysłów. Spokojnie, sposób wykonania jest na tyle solidny, że obawa o zniszczenie jest niezasadna. Roboty pomimo tego, że nie będą połączone z aplikacją, będą wydawały dźwięki, poruszały się, świeciły. Dzieciaki oswoją się z nimi i nacieszą w zabawie swobodnej, będą miały szansę rozwijać swoją kreatywność budując dla nich domki, pojazdy itp.
Kiedy już minie okres pierwszej fascynacji można zacząć wprowadzać roboty do zajęć dydaktycznych. Pierwsze próby najłatwiej będzie przeprowadzić wykorzystując aplikacje łatwe w obsłudze dla tak małych dzieci, czyli „Go” i „Path”. Warto, dać dzieciom możliwość swobodnego poeksperymentowania nimi, posprawdzania jak wszystko działa, co za co odpowiada. No i to jest ten moment kiedy można już popróbować zajęć planowanych z Dashem i Dotem.
Jednymi z pierwszych jakie robiłam, było sterowanie robotem, który przejeżdżał od cyfry do cyfry, zachowując ich rosnącą kolejność. Innego dnia bawiliśmy się robotami trafiając w kręgle z napisanymi imionami dzieci. Każde dziecko tak sterowało Dashem, żeby przewrócił kręgiel ze swoim imieniem.
Po takich kilku zajęciach z łatwiejszymi aplikacjami zajęliśmy się aplikacją „Blockly”, tu już dzieci muszą zaprogramować robota, aby wykonał konkretne czynności. Żeby było łatwiejsze to do zrozumienia najpierw programowaliśmy przy pomocy kartoników z wypisanymi komendami. Kiedy dzieci zapamiętały wygląd i znaczenie podstawowych komend, przekładaliśmy to na skrypt w aplikacji. Ponieważ my sprawnie posługujemy się aplikacją Scratch Junior, wykorzystywaliśmy jej symbole graficzne i staraliśmy się odnaleźć analogiczne w aplikacji „Blockly”.
Znając kilka podstawowych komend można zacząć już naukę kodowania przy pomocy tej aplikacji, jak również wprowadzać elementy robotyki do przedszkolnych zajęć edukacyjnych różnego typu.
Podoba mi się bardzo takie podejście i kreatywność tych zabaw bardzo fajnie, że macie takie podejście i na pewno taka nauka poprzez zabawe jest efektywniejsza.
Właściwie to zgadzam się z Tobą mam jednak małe ale… Bądź, Trwaj i pisz dalej, a krytyką nie przejmuj się wcale.