7 prostych aktywności z kolorowymi kubkami, które sprawdzają się zawsze i wszędzie
Kolorowe kubki…proste, niedrogie i bardzo uniwersalne narzędzie, które wykorzystamy wielokrotnie na zajęciach ruchowych, matematycznych, językowych…czy zawierających elementy kodowania. Dziś zaproponuję 7 prostych i sprawdzonych „kubeczkowych” aktywności. Do ich wykonania potrzebne będą kubki i kostki…tylko tyle…pomysły na wykorzystanie maty do kodowania „Kodowanie na dywanie” (między innymi w duecie z kolorowymi kubkami) znajdziecie w kolejnym poście.
1. Szukam pary – zabawa ruchowa
Zacznę od zabawy ruchowej, którą dzieci bardzo lubią…potrzebne nam będą kubki w wielu kolorach (po 2, 3 lub 4 z każdego koloru…im mniejszą liczbą kolorów dysponujemy, tym więcej kubków z każdego koloru nam będzie potrzebnych; łączna liczba kubków musi być równa liczbie dzieci w zabawie). Rozstawiamy w dowolny sposób kubki na podłodze. Tłumaczymy dzieciom, że zaraz będą poruszać się pomiędzy kubkami i muszą to zrobić tak, żeby żaden z kubków nie ucierpiał. Włączamy ulubioną przez dzieci muzykę. Dzieci poruszają się swobodnie po sali. Kiedy muzyka przestanie grać podnoszą jeden kubek i znowu poruszają się po sali w rytm muzyki. Kiedy muzyka ponownie przestanie grać szybko odszukują osoby, które mają taki sam kolor kubków. Kiedy wszystkie zespoły się odnajdą dzieci odkładają kubki na podłogę i dalej poruszają się w rytm muzyki. Gdy ponownie ucichnie podnoszą kubek (w innym kolorze niż poprzednio…). Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.
2. Wyrzuć, wyrzuć, wyrzuć, zbuduj…
W tej zabawie będziemy ćwiczyć pamięć, spostrzegawczość i refleks. Potrzebna nam będzie tradycyjna kostka do gry (w wersji łatwiejszej kostka z kolorowymi ściankami) i kubki w 6 kolorach (każde dziecko biorące udział w zabawie otrzymuje jeden komplet kubków). Zabawę zaczynamy od przypisania numerom kolorów np.: jeden – żółty, dwa – czerwony itd. Następnie zaczynamy zabawę…nauczyciel (lub wybrane dziecko) rzuca trzy razy kostką, dzieci ustawiają kubki (jeden na drugim: pierwszy szerszą stroną do podłoża, na nim węższą i ostatni szerszą) zgodnie z kolorystyką przypisaną numerom. Bardzo ważna jest kolejność ustawienia kubków. Zadanie staramy się wykonać jak najszybciej. Pracując z młodszymi dziećmi możemy ograniczyć się do 3 kolorów, wtedy 4, 5 i 6 zaklejmy na kostce mniejszymi cyframi.
3. Zbuduj to co ja
Klasyczna, znana i bardzo lubiana przez dzieci zabawa. Idealna na pierwsze kierowane zabawy z kubkami. Dzieci siadają w kręgu, każde dziecko otrzymuje taki sam komplet kubków (młodszym dzieciom wystarczy dać 3, 4 kubki, starszym 7, 8 kubków). Nauczyciel buduje wieżę wzorcową, dzieci na jej podstawie budują taką samą. W wersji trudniejszej wieża wzorcowa nie jest zbudowana, tylko narysowana na kartce.
4. Komu się przewróci?
Komu się przewróci? To zabawa zespołowa z małym dreszczykiem emocji?. Potrzebne nam będą kubki (sporooooo…) i dwie kostki. Wszyscy będą budować wspólną wieżę…aż do momentu przewrócenia. Zaczyna pierwszy zespół…rzuca kostkami, następnie decyduje, że doda wyniki rzutu kostką, czy odejmie jeden od drugiego. Po obliczeniu wie ile kubków może ustawić (może ustawić z nich dowolną liczbę poziomów). Analogicznie postępują kolejne zespoły, z tym, że mogą swoje kubki dostawić do najwyższego poziomu lub budować w górę, nie mogą dostawiać kubków na dole. Wygrywa ten zespół, który ostatni dołożył swoje kubki nie powodując przy tym przewrócenia wieży. W przypadku młodszych dzieci rezygnujemy z dodawania i odejmowania, dzieci wybierają jeden z dwóch swoich rzutów.
5. Czerwony, zielony, żółty…zmyłka
Kolejna zabawa na refleks i skupienie uwagi. Każde dziecko otrzymuje 3 kubki (np.: czerwony, zielony, żółty). Nauczyciel również otrzymuje kubki w takich samych kolorach. Zaczynamy od wersji wprowadzającej, bez „zmyłki”. Nauczyciel wysuwa do przodu wybrany kubek i mówi jego kolor. Dzieci wysuwają kubek w takim samym kolorze. Po kilku próbach podkręcamy tempo, dodajemy też „zmyłkę”. Tym razem nauczyciel mówi kolor kubka, który mają wysunąć dzieci, ale dla utrudnienia sam wysuwa inny kolor. Pierwszą próbę robimy wolno, potem szybciej, szybciej…
6. Kolorowa matematyczna gąsienica
Przygotuj kubki w kilku kolorach (liczba kubków będzie zależna od zakresu działań matematycznych, które wybierzesz, jeśli będziecie dodawać w zakresie 5, to potrzebujecie kubki w pięciu kolorach, jeśli w zakresie 10, to potrzebne wam będą kubki w 10 kolorach). Przygotuj dzieciom kartki z zapisanymi na nich działaniami matematycznymi. Przypiszcie każdej cyfrze kolor, np.: 1 – czerwony, 2 – zielony, 3 – niebieski…Ustaw piramidki z kubków (każda piramidka w innym kolorze). Postaw na podłodze głowę gąsienicy (wybierz inny kolor niż barwy przypisane cyfrom). Poproś pierwsze dziecko (lub zespół dzieci) o wylosowanie kartki z działaniem, a następnie o podanie wyniku i dołożenie do gąsienicy kubka w odpowiednim kolorze…postarajcie się zbudować baaaaaardzo długą gąsienicę.
7. Lubię nie lubię (wersja wprowadzająca, bez maty do kodowania)
Lubię, nie lubię to zabawa nastawiona na analizowanie podanym zależności. Zadanie dzieci polega na ustawieniu kilku (czym więcej, tym trudniej) kubków w jednej linii. Ustawiając je muszą zwrócić uwagę na zależności pomiędzy poszczególnymi kubkami. Niektóre kolory się „lubią”, a niektóre kolory się „nie lubią” (możemy zaznaczyć to znakiem + i -, lub wesołą i smutną buzią)
To kilka wybranych zabaw, które w mojej pracy zawsze się sprawdzały…jeśli uważasz, że komuś też się mogą przydać, to udostępnij ten post?
Jakby jakieś komentarze były to na pewno było by bardzo dobrze.
Dziękuję za ten wpis. Mnóstwo pomysłów na wykorzystanie kolorowych kubeczków, które moje przedszkolaki uwielbiają. Będę tu często wracała w ramach przypomnienia 🙂
Fajnego masz bloga i ciekawe na nim treści czy na serwerze wszystko sie zmieści ? pięknie frazujesz słowa zmuszasz przy tym do myślenia tym komentarzem życzę powodzenia 🙂