Jakie możliwości daje praca z wykorzystaniem genial.ly? Słowo, które jest najlepszą odpowiedzią na to pytanie, to ogromne…w jednym poście na pewno nie uda mi się opisać wszystkich możliwości tej platformy…ba, nie uda mi się opisać nawet większości…nawet nie będę próbować i skupię się na jednej z opcji, a dokładnie na przesuwaniu elementów (w kolejnych postach poznacie następne funkcje genial.ly).
Wybrałam tę opcję nie bez powodu…aktywności, które Wam zaproponuję są proste i w miarę szybkie do wykonania (wiele prezentacji w genial.ly jest bardzo praco i czasochłonnych), uniwersalne, można je przerobić na wiele różnych sposobów, będą też przyjemne w odbiorze dla dziecka, zwyczajnie dla dzieci wykonanie ich będzie dużą frajdą.
Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, więc zaproponowane aktywności będą tematycznie do nich nawiązywać.
Przesuwanie elementów…jak to zrobić?
Zanim opiszę konkretne aktywności wytłumaczę jak postępować, żeby wybrane przez nas elementy mogły być przesuwane przez dzieci. Zacznijmy od tego, że w domyślnych ustawieniach potrzebna nam opcja jest odznaczona…i dobrze, w przeciwnym razie musielibyśmy blokować każdy element naszej prezentacji, który powinien mieć stałe miejsce. W wielu prezentacjach nie korzystamy z opcji możliwości manipulowania elementami, więc generowało by to tylko dodatkową pracę.
W sytuacji kiedy chcemy, żeby dziecko przesuwało elementy musimy włączyć odpowiednią opcję. Żeby to zrobić wchodzimy w zębatkę znajdującą się w prawym górnym rogu, a następnie zaznaczamy „drag elements”. Musimy pamiętać, że w tym momencie wszystko w naszej prezentacji jest ruchome, jeśli część elementów powinna być zawsze w tym samym miejscu, to musimy je zakłódkować (ikonka kłódki znajduje się w górnej części ekranu, po jego lewej stronie).
Dekorujemy choinkę według wzoru
W tym ćwiczeniu zadanie dziecka polega na odwzorowaniu układu bombek na choince. Po lewej stronie znajduje się gotowa choinka (wszystkie elementy są zakłódkowane), po prawej znajduje się duża choinka a dookoła niej bombki. Choinka jest zakłódkowana, natomiast bombki nie. Dziecko przesuwa palcem bombki na choinkę kierując się zamieszczonym wzorem.
Poniżej przykładowa choinka⬇️
Układamy świąteczne rytmy
W tym ćwiczeniu dzieci uporządkują elementy w taki sposób, żeby powstał rytmiczny wzór. Dostrzeganie powtarzającej się sekwencji elementów stanowi punkt wyjścia do zrozumienia pojęcia „pętli” w programowaniu. To ćwiczenie można przygotować na dwa sposoby. W pierwszym sposobie układamy początek wzoru, który powinien mieć swoją kontynuację, następnie dokładamy puste okienka (te elementy kłódkujemy). W dowolnej rozsypance umieszczamy grafiki, które dziecko umieści w okienkach, pamiętając o zachowaniu rytmiczności wzoru.
W drugiej wersji układamy długiego węża z różnych grafik (pierwsze 5, 6 będzie wzorem bazowym i te kłódkujemy). W dalszej części popełniamy kilka taktycznych błędów, które dziecko będzie musiało odnaleźć i skorygować (takie pierwsze mini debugowanie błędów?).
Poniżej przykładowa praca z różnymi śnieżynkami⬇️
Szukamy zimy
W zaproponowanej aktywności dzieci będą poszukiwały zimy…w grafikach znajdujących się na planszy. Kiedy znajdą właściwą grafikę przesuną ją do zimowego zbioru. W tym ćwiczeniu skupimy się na różnicowaniu pór roku. Wśród wielu grafik znajdą się te idealnie pasujące do okresu zimowego. Należy je znaleźć i umieścić na specjalnie do tego przeznaczonym miejscu. Dodatkowo możemy zadbać o interaktywność zadania i w momencie przesuwania właściwej grafiki wyświetlić dziecku informację o tym, że wybrał prawidłową, a w momencie kiedy wybór będzie błędny informację z prośbą o ponowne przemyślenie swojego wyboru.
Poniżej przykładowa praca w genial.ly⬇️
Dyktanda graficzne w zimowym klimacie
Dyktanda graficzne to popularna i lubiana przez dzieci aktywność…najbardziej sobie cenię te w dużym formacie, układane na macie do kodowania, ale w aktualnej sytuacji, dyktanda w wersji online też sprawdzają się bardzo dobrze. Genial.ly i w tej aktywności sprawdzi się idealnie. Wystarczy stworzyć tabelkę lub pobrać grafikę maty do kodowania i umieścić ją na slajdzie. Następnie dodać kwadraty w odpowiednich kolorach i umieścić poza matą. Rozmiar kwadratów musi idealnie pasować do wielkości pola na macie. Następnie kopiujemy kwadraty dotąd, aż osiągniemy ich więcej niż będzie w zadaniu. Kwadraty umieszczamy jeden na drugim, osiągniemy w ten sposób efekt, że w miejscu zabranego, zawsze pojawia się nowy. Zostało nam dodanie tekstu z rozpisanymi koordynatami i krótkiej instrukcji wyjaśniającej o co chodzi w zadaniu. W tym momencie sprawdźmy czy mata, tło i teksty są poblokowane, kwadraty zostawiamy odblokowane, bo będzie je przesuwało na odpowiednie pola dziecko. Wchodzimy do zębatki, zaznaczamy funkcję drag elements…i praca jest gotowa.
Poniżej gotowe przykładowe zimowe dyktando graficzne…tym razem wyjdzie gwiazdka⬇️
Funkcja przesuwania elementów będzie też idealna przy wszystkich aktywnościach związanych z kategoryzowaniem obiektów (pokarmy zdrowe i niezdrowe, ubrania zimowe i letnie, szeregi syczące i szumiące, liczby parzyste i nieparzyste, ptaki zimujące w Polsce i ptaki odlatujące na zimę do ciepłych krajów…), przy tablicach manipulacyjnych służących do utrwalania umiejętności przeliczania, wykonywania obliczeń, oraz przy komponowaniu różnego rodzaju obrazków z gotowych elementów (wioska Świętego Mikołaja, moja klasa, moje przedszkole, zimowe zabawy na śniegu, zamek rycerski z cegiełek, igloo z brył lodu…)…jak zaczniecie się nią bawić, na pewno znajdziecie wiele innych elementów.
Mam nadzieję, że przydadzą Wam się zaproponowane przeze mnie przykłady i że będą dla Was inspiracją do eksperymentowania z tą funkcją genial.ly.
Prawdziwy z Ciebie talent i mistrz pióra z ogromną łatwością przekładasz myśli na słowa… trzymaj tak dalej, dbaj i pięlęgnuj swego bloga… Czym się inspirujesz na codzień ? skad czerpiesz pomysły na wpisy ?