Na dzisiejszych zaj臋ciach sprawdzali艣my list臋 obecno艣ci w nietypowy spos贸b?. By艂y imiona, by艂o rysowanie, by艂y te偶 roboty…i by艂o pierwsze oswojenie si臋 z obrazem graficznym naszych imion. Podj臋li艣my si臋 te偶 trudnego tematu: kogo w艂a艣ciwie s艂ucha robot, czy sam mo偶e o czym艣 zadecydowa膰, czy jednak nie.
Nasze imiona pos艂u偶y艂y nam do przypomnienia, 偶e kolor 艣wiat艂a, kt贸rym 艣wieci robot, jest uzale偶niony od barwy linii, po kt贸rej pomyka. Imiona napisane by艂y r贸偶nymi kolorami i da艂o si臋 zauwa偶y膰, 偶e robot przemieszczaj膮c si臋 z jednego na drugie zmienia barw臋 艣wiat艂a.
Na dzisiejszych zaj臋ciach nie u偶ywali艣my kolorowych kod贸w celowo. Moim celem by艂o ukazanie dzieciom, 偶e robot, czy ten, czy inny jest sterowany, zaprogramowany w jaki艣 konkretny spos贸b i to od cz艂owieka zale偶y co si臋 z nim stanie. Tu pozornie roboty „robi艂y co chcia艂y”, ale tylko pozornie, bo to ja zadecydowa艂am, 偶e dam ozobotom troch臋 swobody. Czasem zawraca艂y i nie jecha艂y na kolejne imi臋, czasem si臋 zatrzymywa艂y. Dzieci pr贸bowa艂y je wo艂a膰, ale szybko zobaczy艂y, 偶e to nie
przynosi efektu. To s膮 roboty, a偶 i tylko roboty i nie zale偶nie jak bardzo upodobnimy je do okre艣lonej postaci, poprzez przyklejenie chocia偶by r贸偶nego rodzaju gad偶et贸w, oczek, u艣miech贸w, to nie zaczn膮 rozmawia膰 naszym j臋zykiem, bo nie s膮 lud藕mi i nie mog膮 si臋 nimi sta膰. One reaguj膮 wy艂膮cznie na j臋zyk programowania im przypisany i w ka偶dym momencie mogli艣my zabra膰 im ich swobod臋 wprowadzaj膮c komendy, na kt贸re reaguj膮. To my mamy kontrol臋 i decydujemy o tym, co si臋 z takim robotem dzieje i warto czasem to przypomnie膰 dzieciom…oczywi艣cie je艣li nasz robot wciela si臋 w posta膰, jest elementem narracji, to wszystkie dodatkowe elementy s膮 jak najbardziej na tak, ale kiedy jest robotem, to chyba mo偶e zosta膰 taki zwyk艂y, taki te偶 jest ca艂kiem ok?
Na ko艅cu troch臋 malowania, by艂y kredki, markery i ka偶dy ozdabia艂 nasz膮 list臋 w dowolny spos贸b.
Dodaj komentarz