Kodowanie offline i ozoboty…matematyka może być przygodą

Matematyka…często nielubiana w szkole w klasach 1-3 zarówno przez dzieci jak i przez nauczycieli. Dlaczego?…bo wydaje się trudna, monotonna, nieciekawa. Nie musi wcale tak być. Może być prosta, kolorowa, interesująca, poznawana w zabawie i działaniu. Wystarczy zmienić do niej podejście, czasem wspomóc się narzędziami, które ułatwią nam pracę. Dziś krótko o tym jak można rozwijać kompetencje matematyczne łącząc ją z kodowaniem offlinowym i programowaniem robotów Ozobot.

 
Segregowanie, porządkowanie, tworzenie zbiorów

Segregowanie, szukanie wspólnych cech to jest to od czego warto wprowadzać kodowanie z najmłodszymi. Do zorganizowania takich zabaw nie trzeba wiele zachodu, wystarczy to co jest akurat pod ręką: klocki, mozaika geometryczna, naturalne liczmany (kasztany, żołędzie, orzechy). Zajęcia możemy uatrakcyjnić rysując okręgi – zbiory – trasy dla robotów, wstawiając dodatkowo kody: pauza 3 sekundy możemy dodać zadania do wykonania podczas postoju robota, związane z przedmiotami znajdującymi się w danym zbiorze.

Orientacja przestrzenna, określanie kierunków – ważna rzecz

Skręć w lewo, skręć w prawo…górny prawy róg, dolny lewy róg…nie tylko przedszkolaki mają problem z określaniem kierunków i orientacją przestrzenną. Często w klasie pierwszej również stykamy się z tym i należy te umiejętności utrwalić. W kształtowaniu tych umiejętności kodowanie chyba nie ma sobie równych. Każdy utworzony skrypt to idealne ćwiczenie na określanie kierunków. Prosta zabawa w sterowanie kolegą robotem będzie wielokrotnym powtarzaniem kierunków. Możemy również wykorzystać kolorowe kubeczki. Wystarczy wybrać kilka kolorów, ustawić je na kratownicy i poprosić o określenie ich położenia. Gdzie leży np: czerwony, a gdzie niebieski.
Praca z ozobotem również w kwestii pracy nad znajomością kierunków będzie wręcz wymarzona. Trasy i wstawianie odpowiednich kodów odpowiadających za jazdę na skrzyżowaniach: skręć w prawo, skręć w lewo, jedź prosto. Wystarczy wybrać scenariusz gdzie będzie ich nagromadzenie. Z gotowych dostępnych bezpłatnie polecam ten:
Droga do szkoły

Wypełnienie karty pracy będzie wymagało skupienia się na tym właśnie zagadnieniu. Oczywiście to wcale nie musi być droga do szkoły, w kółeczka możemy wpisać dosłownie wszystko np: sylaby, które będą tworzyły wyrazy i ozobot będzie je ,,odczytywał”, ilustracje do bajek, opowiadań, które będzie trzeba wybrać, różnego rodzaju przedmioty do segregowania i programujemy ozobota tak, żeby zajechał do tych z określonej kategorii. Idąc tropem matematycznym możemy koła uzupełnić działaniami matematycznymi i następnie zaprogramować robota na przejechanie obok takich, których wyniki są parzyste lub wyższe od wskazanej liczby…możliwości jest dużo

Dodajemy, odejmujemy, mnożymy…liczymy

Powyżej wymienione działania można bez większego problemu łączyć z  kodowaniem. Zacznijmy od doskonalenia umiejętności liczenia na różnego rodzaju grach. Jedną z moich ulubionych jest ,,Mistrz mnożenia”, gra zarówno w wersji offlinowej jak również z wykorzystaniem ozobotów. Jak w nią gramy opisałam tu:
Mistrz mnożenia

Wersja karty z ozobotem dostępna jest w pakiecie dla edukacji wczesnoszkolnej przygotowanym przez markę EduSense.
Pracując z najmłodszymi i ozobotem możemy ćwiczyć przeliczanie tworząc różnego rodzaju duże plansze tematyczne. Na poniższych zdjęciach liczymy biedronce kropki. Starsze dzieci mogą kropki jeszcze dodawać, odejmować, mogą też je pomnożyć. Mogą położyć na lewym skrzydle o 3 więcej niż na prawym, o 2 mniej itd.

Symetria…łatwiejsza niż myślisz

Zabawy wprowadzające symetrię możemy bardzo łatwo wprowadzać na kubeczkach. Układamy połowę wzoru…drugą dzieci. Lustro świetnie sprawdzi się na samym początku, pomoże zrozumieć dzieciom o co właściwie z tą symetrią chodzi. Trasa dla ozo: połowa Serca,  domku…a dzieci dorysowują symetryczną część trasy.
Gotowe trasy można pobrać tu:
Trasy do pobrania

Układ współrzędnych…damy radę

I tu mata i kubeczki pospieszą nam idealnie z pomocą. Układanie wzoru na bazie przygotowanych nazw konkretnych pól np: czerwony kubek na pole A3, zielony na B5 itp…albo znana od lat gra w statki…możliwości jest sporo

Matematyka nie musi być nudna i trudna…jeśli będzie dla dzieci i nauczyciela zabawą łatwiej o pozytywny do niej stosunek…a wtedy łatwiej o rozwój kompetencji w tym zakresie.

Kategorie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *