Wstęp:
CodeWeek to inicjatywa promująca naukę kodowania…w różnym wieku i na różne sposoby. Skierowana do każdej zainteresowanej osoby. Bez żadnych barier, bez żadnych ograniczeń… z czerpaniem radości i spokojnym odczarowywaniem słowa „kodowanie”. CodeWeek, to również pozytywny wyścig krajów europejskich o palmę pierwszeństwa w liczbie dodanych wydarzeń. W poprzednich latach Polska zajmowała bardzo wysokie miejsca… jeśli chcemy żeby w tym roku było tak samo, to potrzebujemy dodania bardzo wielu wydarzeń… jestem przekonana, że łącząc siły Polska ma szanse na najwyższe miejsce na podium.
Zapraszam do wspólnego działania w CodeWeek 2024 w ramach Ogólnopolskiego Programu Kodowanie na dywanie.
Poniżej 10 przykładowych aktywności (do dowolnej modyfikacji)
Potrzebne materiały dodatkowe do druku pobierzecie tu⬇️
https://drive.google.com/drive/folders/1w_bqe-1HVTCafQBxJ83OAtB30q9l0ZAX
Dokładną instrukcję jak dodać wydarzenie, żeby móc wziąć udział w konkursie znajdziecie w zakładce program, w plikach⬇️
www.kodowanienadywanie.pl/program
Autor:
Anna Świć
Wiek:
5 – 10 lat
Czas trwania:
10 X ok. 45 min
Cele ogólne:
- Rozwijanie miękkich kompetencji (umiejętność pracy zespołowej, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów),
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- Wspólne celebrowanie CodeWeek
Cele operacyjne:
Dziecko:
- Wie, czym jest CodeWeek;
- Potrafi złożyć obrazek w całość,
- Potrafi ułożyć obrazek na podstawie kodu numerycznego,
- Potrafi ułożyć obrazek na podstawie dyktanda graficznego,
- Potrafi zbudować wieżę uwzględniając warunki umieszczone w legendzie,
- Potrafi ułożyć sudoku,
- Przestrzega zasad fair play podczas gry,
- Chętnie pracuje w zespołach;
- Potrafi stworzyć kod offline zawierający obroty (w starszych klasach kod zawierający funkcje);
- Szuka rozwiązań stawianych przez nim wyzwań,
- Potrafi zaprogramować roboty (opcjonalnie);
- Dba o cyfrowe bezpieczeństwo podczas pracy z wykorzystaniem internetu.
CodeWeek – czym jest, z jakimi wartościami związana jest ta inicjatywa
Na pierwszych CodeWeek’owych zajęciach warto zapoznać dzieci z tym, czym właściwie jest CodeWeek. To oddolna inicjatywa promująca kodowanie. W CodeWeek udział może wziąć każdy. Mali i duzi, początkujący i programistyczni wyjadacze. Warto pokazać dzieciom mapę z dodanymi wydarzeniami, odnaleźć na niej Polskę i miejscowość, z której jesteśmy.
Z przygotowanych dużych puzzli dzieci złożą ogromną mapę Europy. Na mapie widoczne są różne charakterystyczne budowle znajdujące się w poszczególnych państwach. Mapę można wykorzystać do zabaw z dowolnymi robotami. Świetnie sprawdzi się też do zabaw offline, gdzie to dzieci, wzajemnie przez siebie zaprogramowane poruszają się po całej Europie.
Komunikujemy się dbamy o nasze relacje
Na przygotowanej karcie znajdują się trzy bohaterki. Do każdej z nich zmierza kubek. Jeśli dzieci odczytają kody prawidłowo, to dowiedzą się, który kubek dotrze do której bohaterki. W dalszym kroku wychowankowie zastanowią się jakie emocje przeżywają bohaterki. Zastanowią się też, jakie wydarzenia mogły wywołać omawiane emocje. Kolejnym etapem zabawy będzie stworzenie kodu „poprawy nastroju”. W kodzie pojawią się symbole zaprojektowane przez dzieci.
Kodując razem, możemy więcej
Kiedy podzielimy się zadaniami, możemy zrobić więcej i osiągnąć lepszy efekt. W przygotowanym zadaniu pojawi się obrazków do odkodowania, które okażą się literami, a złożone w całość stworzą napis CODEWEEK. Na każdej karcie znajduje się kod numeryczny. Będziemy go czytać od lewej do prawej, z góry na dół. Mamy 10 punktów z kodem, bo mamy 10 rzędów na macie do kodowania. Każdy punkt odpowiada za jeden rząd. Puste okienko oznacza puste pole na macie. Ile kolejnych pustych pól powinniśmy zostawić wskaże nam w okienku. Jeśli okienko jest kolorowe, to znaczy, że na macie pojawią się pokolorowane na ten właśnie kolor pola. Dodatkowo warto zaproponować dzieciom ułożenie wielkiego pucharu na macie do kodowania (na zasadzie dyktanda graficznego). Nasz obrazek będzie przesłaniem, że działając wspólnie naprawdę możemy wiele osiągnąć.
CodeWeek’owa zgrana drużyna
Podczas grania w gry planszowe mamy okazję sprawdzić się w sytuacji zwycięstwa, ale też porażki. Uczymy się przestrzegania zasad fair play podczas gry i czerpania radości z samej gry, a nie tylko z wygranej. W zaproponowanej grze finalnie wygrani będą wszyscy. Na czym będzie polegała gra? Na macie do kodowania rozkładamy krążki z cyframi 1-6. Przygotowujemy kolorowe kubki i kostkę. Pierwszy zespół rzuca kostką i przekręca na drugą stronę jeden wybrany krążek z taką cyfrą, jaka wypadła na kostce. Ten krążek nie bierze już udziału w zabawie. Dodatkowo zespół zabiera dla siebie tyle kubków, ile wskazała kostka. Jeśli kostka wskaże wynik, którego nie ma już na planszy, to zespół traci kolejkę. Po odwróceniu wszystkich krążków na planszy zespoły budują jak najwyższą wieżę z uzbieranych przez siebie kubków. Wygrywa najwyższa wieża… ale to nie koniec… na zakończenie wszystkie zespoły zbudują wspólną ogromną wieżę łącząc zdobyte podczas gry kubki.
To nie problem, to wyzwanie
W przygotowanej aktywności pojawi się rakieta kosmiczna… a właściwie kilka rakiet… tylko podzielonych na części i ze sobą pomieszanych. Uratowanie rakietowego bałaganu będzie wymagało od dzieci skupienia uwagi na szczegółach, spostrzegawczości i współpracy.
Burza mózgów, bank pomysłów
Czy sudoku można ułożyć tylko na jeden sposób? … sprawdzimy układając CodeWeek’owe sudoku.
Zakodowani detektywi
Ponowie nawiążemy do rakiet kosmicznych. Tym razem pojawią się narysowane na kubkach z wzoru kubeczkowej wieży. Ich liczba wskaże nam kolor kubka. Znając kolory poszczególnych kubków będziemy mogli zbudować wieżę. Ale chwila… jest dodatkowa trudność… na kubkach nie widać wież. Wieże pojawią się dopiero w momencie podświetlenia kartki latarką.
Szukamy pułapek
Zanim zaproponujemy dzieciom tę aktywność należy przygotować karty w taki sposób, żeby pułapki nie były widoczne. Właściwy efekt osiągniemy naklejając kartę „pułapki strzałki lupa” lub „pułapki obroty lupa” na kartę „pułapki lupa” (analogicznie jak w poprzednim zadaniu). Postępując w ten sposób dzieci zobaczą pułapki dopiero wtedy, kiedy podświetlą kartę latarką. W kolejnym kroku stworzą kod, który zaprowadzi ich do CodeWeek z pominięciem wszystkich pułapek.
Planuję i projektuję
Na tych zajęciach dzieci zaprojektują aplikację, której zadaniem będzie usprawnienie CodeWeek.
Od projektu, do wykonania
W ostatnim zadaniu dzieci spróbują przekonać swoich rówieśników, którzy dotąd nie znają CodeWeek, że warto wziąć w nim udział. Wspólnymi siłami stworzą plakat, na którym przedstawią zalety tej wartościowej inicjatywy.