Co to jest programowanie, dla dorosłych jest oczywiste, ale dla małych dzieci to abstrakcja, więc szukamy odpowiedzi na przykładach bliskich przedszkolakom.
Najłatwiej dzieciom było zrozumieć kodowanie przyrównując go do przepisu, instrukcji, gdzie są jakieś zależności, następstwa, warunki. Idąc tym tropem tworzyliśmy książkę kulinarną z przepisami w Scratch Junior i na jej podstawie gotowaliśmy na zajęciach kulinarnych.
Z pomocą kolorowych kwadratów, lub umownych symboli rozpisanych na kartkach tworzyliśmy instrukcję do odegrania utworu muzycznego na dzwonkach, bum bum rurkach, lub plastikowych kubeczkach, ale te same kwadraty, były też przepisem na powstanie barw pochodnych z barw podstawowych.
Skąd pralka ma wiedzieć ile czasu ma trwać pranie?, kuchenka jak długo ma piec ciasto? A nasze roboty, chcemy, żeby poszły do przodu, więc musimy im jakoś to powiedzieć, tylko jak…językiem programowania…, czyli takim przepisem, instrukcją, różnym w różnych okolicznościach, ale zawsze wspólnym i zrozumiałym dla nadawcy i odbiorcy.
Przy zajęciach muzycznych używaliśmy gotowych bum bum rurek, ale też instrumentów wykonanych samodzielnie o podobnych właściwościach. Jak je zrobić dowiedziałam się ze strony, na której można znaleźć opisy wielu interesujących doświadczeń, do wykorzystania na różnych poziomach edukacyjnych
Dodaj komentarz