Kodable to jedna z moich ulubionych aplikacji, g艂贸wnie dlatego, 偶e jest idealna do wprowadzenia bez 聽 u偶ycia sprz臋tu. Wystarcz膮 kwadraty, kubeczki, klocki, guziki, kartka papieru…w艂a艣ciwie mo偶na na wszystkim, nawet na tasiemkach, czy sznurkach. Kodable ma te偶 ten plus, 偶e mo偶na „gra膰” na tabletach, na komputerach, mo偶na te偶 wykorzysta膰 tablic臋 multimedialn膮 i pracowa膰 z ca艂膮 grup膮…dla Kodable trudno znale藕膰 „ale”, czy „nie da si臋”, jest wyj膮tkowo uniwersalne. B臋dzie idealne dla pi臋ciolatka, ale w drugiej czy trzeciej klasie te偶 si臋 sprawdzi, a i starsze dzieci ch臋tnie z nim pracuj膮…wi臋c dzisiaj przyjrzyjmy si臋 bli偶ej ma艂emu, puchatemu Fuzziemu?
Podstawowa plansza w kodable, to swojego rodzaju labirynt do przej艣cia. Wybrana droga musi przebiega膰 przez miejsca, w kt贸rych znajduj膮 si臋 przedmioty do zebrania (monety, gwiazdki). Kt贸r臋dy p贸jdzie Fuzzi, g艂贸wny bohater Kodable zale偶y od nas, za pomoc膮 kodu wska偶emu mu drog臋. Jak wygl膮da kod? W naj艂atwiejszych poziomach to sekwencja kierunk贸w: g贸ra, d贸艂, prawo, lewo przedstawiona za pomoc膮 symboli – strza艂ek. W trudniejszych dochodzi warunek przedstawiony za pomoc膮 koloru, jeszcze dalej pojawiaj膮 dwa rodzaje nawias贸w (p臋tle)…w mi臋dzyczasie mamy debugowanie b艂臋d贸w…i to tyle, a w艂a艣ciwie a偶 tyle, bo przy pomocy naprawd臋 prostej apki, mo偶emy wprowadzi膰 ca艂kiem sporo zagadnie艅 programistycznych.
Zacznijmy od offlinu. U艂o偶enie „poziomu Kodable” i przej艣cie przez niego, lub przeprowadzenie jakiej艣 postaci (ludzik lego, maskotka), nie wymaga du偶ych przygotowa艅. Idealnie sprawdz膮 si臋 tu kolorowe kwadraty. Wybierzmy jeden bazowy, neutralny kolor, do tego zielony na start i czerwony na stop. Potrzebujemy jeszcze fant贸w do zbierania. Mo偶emy wyci膮膰 ma艂e k贸艂eczka, po艂o偶y膰 guziki, w艂a艣ciwie nie ma znaczenia co to b臋dzie. Dodatkowo po艂o偶one fanty do wyzbierania mog膮 mie膰 warto艣膰 dodan膮, wystarczy, 偶e oznaczymy je numerami i do ka偶dego do艂o偶ymy jakie艣 zadanie do wykonania dla dzieci. Wystarczy u艂o偶y膰 karteczki z dzia艂aniami matematycznymi i 膰wiczymy dodawanie, odejmowanie, mno偶enia, to co aktualnie przerabiamy, mo偶liwo艣ci jest du偶o. 呕eby dzieci mog艂y spokojnie i bezpiecznie sta膰 si臋 Fuzzim i przemieszcza膰 po kwadratach, warto je podklei膰 ta艣m膮 do pod艂o偶a. Je艣li nie chcemy kwadrat贸w to mo偶e sprawdzi si臋 pomys艂 z kubeczkami, te偶 w 艂atwy spos贸b mo偶emy u艂o偶y膰 sobie plansz臋 (z kubeczk贸w tworz膮cych t艂o mo偶na zrezygnowa膰 i u艂o偶y膰 sam labirynt). Inna propozycja to klocki lego, lub typu pinezki. Mamy plansz臋, teraz pora na kod. Do utworzenia kodu w pierwszych poziomach potrzebujemy strza艂ek kierunkowych. Mo偶emy
narysowa膰 je na kartkach i
uk艂ada膰, lub rysowa膰 ca艂y kod, kwestia wyboru. Ja kubi臋 jeszcze oznaczy膰 sowie na zielono start i czerwono stop. Wyrabia si臋 w ten spos贸b nawyk, kt贸ry u艂atwia mi p贸藕niej prac臋 z innymi aplikacjami. Kiedy pojawi膮 si臋 poziomy z warunkiem, czyli na labiryncie kolor bazowy w niekt贸rych miejscach zostaje zast膮piony innym to otwiera nam si臋 furtka do zmiany kierunku poruszania si臋. Bo nale偶y pami臋ta膰, 偶e w kodable jedna strza艂ka, nie oznacza przemieszczenia si臋 o jedno pole we wskazanym kierunku, tylko do ko艅ca drogi, do momentu a偶 labirynt sam zmieni sw贸j bieg. Wcze艣niej zmian臋 trasy mo偶emy wprowadzi膰 tylko w miejscach zaznaczonych kolorem, ale pod warunkiem, 偶e ten sam kolor b臋dzie obecny w kodzie w miejscu kierunku, kt贸ry chcemy wybra膰 po zmianie z obecnego.
Je艣li offline jest za nami, to w艂a艣ciwie praca na tabletach „zrobi si臋 sama”, instynktownie, bazuj膮c na do艣wiadczeniach z zabaw dywanowych b臋d膮 dzieci wiedzia艂y co maj膮 robi膰. W ka偶dy kolejny level wprowadza nas samouczek, kt贸ry przeprowadza nas przez niego. Najpierw mamy poziomy podstawowe, gdzie skupiamy si臋 tylko na kierunkach poruszania si臋 Fuzziego. Dzieci mog膮 pracowa膰 parami, gdzie jedno z nich nazywa wybrany kierunek, a drugie zaznacza.
Po kilku prostych labiryntach pojawiaj膮 si臋 warunki, czyli nowy kolor w labiryncie, kt贸ry nale偶y wprowadzi膰 r贸wnie偶 do kodu (pami臋tajmy, 偶e dodatkowy kolor nie oznacza zawsze miejsca, w kt贸rym nale偶y zmieni膰 kierunek, czasem to tylko zmy艂ka?).
Kolejne co nas spotka to nawiasy, czyli p臋tle. Szukamy fragmentu labiryntu, kt贸ry si臋 powtarza i wk艂adamy go w nawias, a na g贸rze zaznaczamy liczb臋 powt贸rze艅. Tu ju偶 chwilk臋 trzeba pokombinowa膰 czasem.
Drugi rodzaj nawias贸w, co艣 jak procedura. Z prawej strony zaznaczamy fragment labiryntu, kt贸ry nast臋pnie wprowadzimy do kodu, przy pomocy w艂o偶enia symbolu nawiasu. W ten spos贸b nasz kod b臋dzie kr贸tszy. Najcz臋艣ciej w jednym kodzie, nawias wyst膮pi dwa lub trzy razy.
Co jaki艣 czas mo偶e nam si臋 przytrafi膰 poziom, kt贸ry ma ju偶 w艂a艣ciwie wpisany kod, to takie przygotowanie do debugowania b艂臋d贸w, dok艂adnie przeanalizujmy ten kod, bo prawdopodobnie gdzie艣 ukrywa si臋 w nim b艂膮d, kt贸ry nale偶y odnale藕膰 i poprawi膰.
Warto pami臋ta膰, 偶e do nauki kodowania z wykorzystaniem Kodable nie jest potrzebny nam tablet, mo偶e by膰 komputer. Na stronie www.kodable.com mo偶emy za艂o偶y膰 konto klasy, dodatkowo zamieszczone s膮 tam propozycje offlinowych aktywno艣ci, malowanki.
Je艣li chcemy co艣 z kodowania zaproponowa膰 dzieciom, a sami jeszcze nie do ko艅ca czujemy si臋 dobrze w tej tematyce, to moim zdaniem Kodable b臋dzie jedn膮 z lepszych propozycji, najpierw offlinowe, potem kontynuowane z wykorzystaniem sprz臋tu.
Jak zwykle na tej stronie 艣wietne inspiracje do nauki kodowania. Wielkie dzi臋ki za to. Ju偶 my艣l臋 nad zabawami z kubkami dla swoich pierwszak贸w.Pozdrawiam,
Fajny spos贸b na nauk臋 kodowania. Ca艂kiem przyst臋pny i wygl膮da ciekawie.
Jak zwykle na tej stronie 艣wietne inspiracje do nauki kodowania. Wielkie dzi臋ki za to. Ju偶 my艣l臋 nad zabawami z kubkami dla swoich pierwszak贸w.Pozdrawiam,