Ozoboty i działania matematyczne…gra zespołowa

Gra matematyczna z robotami?…czemu nie…w dwóch wersjach dla tych co programują przy pomocy tras z kolorowymi kodami i dla tych, którzy działają w ozoblockly.pl.

Karteczki z działaniami…skrypt…robot

Przygotowania zacznijmy od zrobienia kartek z działaniami matematycznymi. Wybierzmy 3 kolory kartek i powpisujmy na nie działania matematyczne, trzymając się zasady, że każdy kolor to inny stopień trudności. Potem w grze za każdy kolor będzie inna punktacja.
Grę możemy stworzyć przy pomocy ozoblockly.pl lub rysując trasę. Najpierw pokażę jak zrobić skrypt w ozoblockly.pl. My pracowaliśmy na poziomie 2. Założenie było takie, że robot ma przejechać pewien odcinek, następnie zatrzymać się na 5 sekund, znowu pojechać taki sam odcinek, zatrzymać 5 sekund, odwrócić, przejechać taki sam odcinek, zatrzymać 5 sekund, znowu przejechać taki sam odcinek, zatrzymać 5 sekund, odwrócić…i tak 10 razy. Do utworzenia skryptu będą potrzebne komendy z szufladki ruch i szufladki pętle. Poniższe zdjęcie przedstawia utworzony skrypt.

No to gramy

Po jednej i drugiej stronie trasy, którą będzie przemieszczał się Ozobot rozkładamy kolorowe kartki z napisanymi działaniami, w taki sposób, żeby działania nie były widoczne. Przedstawiciej jednej drużyny uruchamia robota (najpierw należy go skalibrować i wgrać program). Robot jedzie prosty
odcinek i zatrzymuje się na 5 sekund. W tym czasie zespół decyduje się na wybór któregoś działania.
Następnie robot jedzie kolejny prosty odcinek i robi kolejną pauzę 5 sekundową. To czas na udzielenie odpowiedzi. Jeśli jest poprawna to drużyna zatrzymuje kartkę, jeśli jest błędna to nie. Robot odwraca się i pora na zespół drugi. Pierwszy prosty odcinek plus pauza to czas na wybór karteczki z działaniem, drugi prosty plus pauza na odpowiedź…i tak tyle razy ile w skrypcie było powtórzeń. Na koniec zliczamy punkty.

Narysujmy grę…

Podobną grę możemy stworzyć za pomocą markerów na kartce. Użyjemy dwóch rodzajów kodów: zawróć na końcu linii i pauza 3 sekundy. Poniższe zdjęcie przedstawia zakodowaną trasę. Grę można oczywiście dowolnie modyfikować zamieniając działania matematyczne na wyrazy z trudnościami ortograficznymi, dowolne pytania, słówka do przetłumaczenia na język obcy. Miłej zabawy?

Kategorie: EduSense Ozobot

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *