Długopis 3D…pomysły na zajęcia w klasach 1-3

Długopisy 3D to niewielkie, łatwe w użyciu narzędzia o całkiem sporym potencjale edukacyjnym. W wielu szkołach pojawiły się jako element wyposażenia zakupiony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości.
Co można z nimi zrobić na zajęciach z młodszymi dziećmi, jak wykorzystać je w edukacji wczesnoszkolnej? Poniżej kilka propozycji, które u mnie sprawdziły się bardzo dobrze.

Długopis 3D, co to właściwie jest?

Wygląda jak długopis, w działaniu przypomina lekko pistolet z klejem na gorąco, tylko zamiast wkładów znajduje się filament. Filament podgrzewany jest do odpowiedniej temperatury (wysokość temperatury jest zależna od rodzaju filamentu, który jest wykorzystywany w danym długopisie). Po podgrzaniu wydobywa się z urządzenia w plastycznej formie umożliwiającej nadawanie mu różnych kształtów. Po schłodzeniu zastyga tworząc stały element. Obsługa urządzenia jest prosta, bardzo intuicyjna, nie wymaga specjalnych umiejętności. W swojej pracy korzystałam z długopisów trzech różnych firm, wszystkie dość dobrze sprawdziły się w użytkowaniu, ale finalnie pracuję na długopisie Sunlu 300A (ja kupiłam go w zestawie Banach 3D od EiSystem, teraz dostępny jest też na stronie EduSense).
Z trzech testowanych przeze mnie, to właśnie ten model w największym stopniu spełnił moje oczekiwania. Duży zakres wyboru temperatury, ergonomiczny kształt, regulacja tempa wypływu filamentu w zdecydowanym stopniu wpłynęły na mój wybór.

Na początek coś prostego…

Zanim uczniowie zaczną tworzyć bardziej rozbudowane konstrukcje przestrzenne warto, żeby wyrobili sobie technikę pracy, znaleźli najbardziej optymalny dla nich sposób „kolorowania” poszczególnych elementów. Mogą poćwiczyć wykorzystując gotowe szablony, traktując długopis 3D jak kredkę, którą pomalują wybrany obszar. Na początku warto zaproponować dzieciom stworzenie czegoś prostego, ale jednocześnie użytkowego, czegoś co posłuży im do późniejszej zabawy, albo będzie elementem wykorzystywanym na zajęciach. Takim czymś może być gra „Kółko krzyżyk”, kolorowe figury do układania tangramów, czy plansza z kolorowymi kwadratami do układania wzorów i zabaw z symetrią. Poniżej kilka zdjęć z zabaw z układanką typu „Tangram” wykonaną długopisami 3D. Dzieci mogą korzystać z przygotowanej układanki na kilka sposobów:

🟠 układając figury na kartce z wydrukowanym wzorem,

🟤 układając figury w wydrukowanym długopisem 3D kształcie (same kontury finalnego wzoru, bez konturów pomocniczych w środku)

🟣 układając dowolne kształty z figur


Poznajemy Polskę

Jeden z pierwszych projektów wykorzystujących długopisy 3D, który zrobiłam z dziećmi. Dość prosty w wykonaniu, a bardzo efektowny. Potrzebny będzie szablon, na którym narysowana jest mapa Polski z podziałem na województwa. Na początku przy użyciu pisaka 3D tworzymy kontur mapy wraz z konturami województw. W kolejnych krokach będziemy tworzyć poszczególne województwa (najlepiej podzielić uczniów na zespoły, każdemu z zespołów przypisać 2-3 województwa). Tworząc województwa wykorzystujemy ten sam szablon, pamiętając o rysowaniu poszczególnych elementów w taki sposób, żeby rozmiarem pasowały do naszej konturowej mapy (zmieściły się w konturach).

Bawimy się w teatr

Zabawy w teatr i druk 3D też można ze sobą świetnie połączyć. Wystarczy wybrany utwór literacki np.: wiersz, opowiadanie, który sprawdzi się w roli krótkiej inscenizacji. Zamiast sylwet bohaterów zrobionych z papieru, czy w formie pacynek wykonujemy je długopisem. W gotowym wydruku zostawiamy okrągły otwór na palec. Dzięki temu dziecko będzie mogło manipulować powstałą sylwetą bohatera.


Poznajemy zawody

W tej propozycji tematem przewodnim będą różne zawody, a długopis 3D posłuży do wykonania atrybutów związanych z wybranymi zawodami. Na zdjęciach widoczne są przedmioty wykorzystywane w zawodzie fryzjera.

Poznajemy Europę

Propozycja „Poznajemy Europę” z zasady zbliżona jest do propozycji „Poznajemy Polskę”, ale jest trudniejsza w wykonaniu. Sprawdzi się jako bardziej rozbudowany projekt, w którym poszczególne zespoły będą zbierały informacje, ciekawostki o jednym wybranym państwie Europejskim. Projekt może zostać zrealizowany na wiele sposobów. My wybraliśmy wersję, w której poszczególne państwa wypełnione są filamentem w kolorze flag, ale można je „pokolorować” dowolnymi barwami, a flagi przygotować jako element dodatkowy, umieszczony na gotowej mapie.
W tym projekcie, jeśli chcemy osiągnąć efekt puzzli, musimy zadbać o dokładny rozmiar poszczególnych elementów.


To tylko kilka wybranych propozycji pokazujących, w jaki sposób można wykorzystać długopisy 3D w edukacji wczesnoszkolnej. Możliwości jest zdecydowanie więcej. Obserwujcie blog, stronę https://www.facebook.com/kodowanienadywanie , bo w najbliższym czasie pojawi się ich znacznie więcej.

Kategorie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *