”Zakodowany” Dzień Liczby Pi

Liczba Pi to jedna z bardziej tajemniczych i fascynujących liczb w matematyce. Jest to stosunek obwodu koła do jego średnicy. Wartość ta pozostaje stała niezależnie od wielkości koła. Pi jest liczbą niewymierną. Co to oznacza? Rozwinięcie dziesiętne liczby Pi nigdy się nie kończy i nigdy się nie powtarza. Dzień liczby Pi obchodzony jest nieprzypadkowo 14 marca (3.14). Poniżej kilka propozycji tematycznie nawiązujących do tego szczególnego dnia, które można zaproponować również młodszym dzieciom.

Materiały dodatkowe można pobrać tu⬇️

https://drive.google.com/drive/folders/16Afg7uGpFjPAUcTsbtxB63AYQYO4JloZ

Propozycje aktywności

Układamy liczbę Pi

Prosta gra, w której dążymy do jak najszybszego ułożenia liczby Pi (wersja łatwiejsza do czterech miejsc po przecinku, wersja trudniejsza do sześciu miejsc po przecinku). Dzielimy dzieci na zespoły. Każdy zespół otrzymuje krążki z cyframi występującymi w liczbie Pi (w wersji łatwiejszej będą to krążki: 3, 1, 4, 1, 5, w wersji trudniejszej będą to krążki: 3, 1, 4, 1, 5, 9, 2). Dodatkowo potrzebna będzie tradycyjna kostka do gry (w wersji trudniejszej dwie kostki do gry). 

Przebieg wersji łatwiejszej:

Każdy zespół kładzie przed sobą w linii pięć krążków/kartek, na których będą układane krążki z cyframi. Między pierwszym a drugim krążkiem zostawiamy małą przerwę. Zespół rzuca kostką. Jeśli wypadnie 3, 1, 4 lub 5, to dzieci układają krążek z cyfrą odpowiadającą wynikowi rzutu na właściwym krążku/kartce. Jeśli wypadnie 2 lub 6, to zespół traci kolejkę. W późniejszych rzutach stracimy kolejkę również w sytuacji gdy wypadnie ponownie cyfra, która została już wykorzystana (a druga nie będzie potrzebna). Wygrywa zespół, który jako pierwszy ułoży liczbę Pi (z uwzględnieniem czterech miejsc po przecinku).

Przebieg wersji trudniejszej:

Postępujemy analogicznie jak w wersji łatwiejszej, tylko używamy dwóch kostek. Wyniki rzutów możemy dodać lub odjąć. Wybieramy korzystniejszą dla nas wersję w danym ruchu. Wygrywa zespół, który pierwszy ułoży liczbę Pi (tym razem z uwzględnieniem sześciu miejsc po przecinku)

Miasto nocą, czyli dyktando graficzne z liczbą Pi w tle

Po właściwym ustawieniu kubków na macie (lub pokolorowaniu pól) ukaże się miasto nocą. Wysokość budynków nie będzie przypadkowa… będzie podpowiadała z jakich cyfr składa się liczba Pi. Po wykonaniu dyktanda warto zapisać pod każdym budynkiem z ilu pięter się składa

Budujemy liczbę Pi z robotami Photon

Tym razem zbudujemy liczbę Pi z kolorowych kubków. Pomoże nam w tym robot Photon. Kolory czółek będą wskazywały kolory kubków. Czółka będą się świeciły lub gasły (to pozwoli ustalić liczbę kubków w każdym z kolorów). Z każdego koloru kubków będziemy budować wieżę (na każdym poziomie wieży tylko jeden kubek). Wszystkie zbudowane wieże oglądane od lewej do prawej będą pokazywały jaka wartość kryje się za liczbą Pi. Robot Photon będzie tyle razy odtwarzał program, aż każdy zespół ustali odpowiednią liczbę kubków w poszczególnych kolorach i zbuduje wszystkie wieże ustawiając je we właściwej kolejności. 

Robot Photon na tropie liczby Pi

Dzieci otrzymują kartę z zadaniem. Rozłożenie kartek z cyframi oraz miejsce startu robota powinno być takie jak na karcie. Aktywność będzie polegała na takim zaprogramowaniu robota, żeby przejechał przez pola z cyframi tworzącymi liczbę Pi (do czterech miejsc po przecinku). 

Kategorie: