Rysujemy tarczę zegara z robotem Photon

Początek roku, to dobry czas na zajęcia tematycznie związane z cyklicznością występującą w przyrodzie. Pory roku, miesiące, dni tygodnia, doby… nie trudno o znalezienie życiowych przykładów. Dziś przychodzę do Was z propozycją zajęć, na których robot spróbuje narysować tarczę zegara. Przygotowany zegar będzie punktem wyjścia do ćwiczeń w odczytywaniu godzin, określaniu czasu, który potrzebny jest na wykonanie danych czynności i planowaniu naszego dnia. Tworzenie tarczy zegara będzie też zachęcało do użycia pętli w przygotowanym programie. W opisywanej propozycji wykorzystywaliśmy roboty Photon, spisały się bardzo dobrze, ale jeśli posiadacie inne roboty, to możecie spróbować zrobić z nimi zbliżoną aktywność. W najbliższych dniach pojawi się na blogu post z dokładną recenzją robota Photon i przykładowymi pomysłami na jego wykorzystanie na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Materiały obrazkowe widoczne na poniższych zdjęciach możecie bezpłatnie pobrać tu⬇️

https://drive.google.com/drive/folders/104gYMTVrkPjgv0df8UY91SbfNEi3ZVaV

Przygotowanie do zajęć

Zanim zaczniemy zajęcia przygotujmy potrzebne materiały. Możemy wykorzystać dużą kartkę papieru lub skorzystać z gotowej maty – puzzli, która umożliwia wielokrotne po niej pisanie suchościeralnymi mazakami https://mojebambino.pl/1123350/Zestaw-do-rysowania-z-Photonem/821251. Jeśli po połączenie robot – rysowanie będziecie sięgać dość często, to warto pomyśleć o takiej macie, bo jest praktyczna i oszczędza nasz czas (zanim dzieci stworzą finalny program będą prawdopodobnie próbować różnych wersji, szybkie zmycie maty będzie wygodniejsze niż każdorazowe wykorzystywanie nowej kartki papieru). Plusem maty jest również to, że w zestawie znajduje się element mocujący pisak do robota Photon (opcjonalnie można go wydrukować samodzielnie korzystając z projektu udostępnionego na stronie https://portal.photon.education/pl/projekt/64-uchwyt-na-marker).

Tworzymy program

Efekt jaki chcemy osiągnąć, to narysowana przy pomocy Photona tarcza zegara. Każda godzina będzie zaznaczona na tarczy przy pomocy kreski. Odległości między godzinami będą takie same, co pozwoli nam zastosować w programie pętlę (najpierw możemy rozpisać program bez pętli, żeby uczniowie zobaczyli jak mocno skróci się program po jej zastosowaniu). Wybieramy interfejs Photon Bloks, który daje nam dość duży zakres wyboru kąta obrotu. W wersji najłatwiejszej przy każdej godzinie potrzebne będzie obrócenie Photona w prawo o 30 stopni (okrąg to 360 stopni, godzin mamy 12, stąd 30). W programie będziemy obracać robota o 60 stopni w lewo, dlatego, że wcześniej zostanie obrócony o 90 stopni w prawo (jeśli chcemy wyraźnie podkreślić obrót o 30 stopni to po obrocie o 90 stopni w prawo, będzie potrzebny obrót o 90 stopni w lewo, a następnie o 30 stopni w prawo). Przy każdej godzinie zatrzymamy robota na kilka sekund (czas potrzebny dzieciom na podpisanie wybranej godziny na zegarze). Możemy pójść o krok dalej i stworzyć zegar 24 godzinny. W tym przypadku mamy możliwość podzielenia doby na dzień i noc, co podkreślimy barwą diod świetlnych umieszczonych w oczach i czółkach naszego robota. W tej wersji uczniowie przy każdej kresce zapiszą dwie godziny (przed południem i po południu). Nasza tarcza oczywiście nie będzie idealna, czym bardziej zbliżymy jej kształt do okręgu, tym efekt będzie lepszy. Dlatego możemy poeksperymentować z kątami i spróbować stworzyć program, w którym po każdym przejechanym odcinku będziemy obracać robota o 10 stopni lub o 5 stopni (5 stopni, to najmniejszy możliwy do wyboru kąt w Photon Bloks). Te wersje mogą się jednak okazać zbyt trudne dla uczniów z klas 1-3 (ja bym została przy wersji podstawowej). Na poniższych zdjęciach znajdują się programy zarówno w wersji najłatwiejszej (z obrotami o 30 stopni), jak i w wersjach trudniejszych (z obrotami o 10 i 5 stopni).

Zegar gotowy, pora na ćwiczenia

Robot pomógł nam narysować tarczę zegara, część zajęć nakierowana na naukę programowania za nami, teraz skupimy się na ćwiczeniach dodatkowych, tak żeby płynnie i naturalnie połączyć zajęcia z wykorzystaniem robotów z omawianiem różnych treści. Pierwszą propozycją może być zaplanowanie całego dnia, dopasowanie poszczególnych aktywności do godzin. Podczas planowania dnia warto zwrócić uwagę na swój dobrostan (czas potrzebny na relaks, odpoczynek, sport, aktywności na świeżym powietrzu, odpowiednią liczbę godzin snu itp.). Druga propozycja, to dopasowanie godzin na zegarach elektronicznych do tych znajdujących się na tarczy zegara analogowego narysowanego przez Photona. Kolejna zabawa, to ustawianie wskazówek zegara (lub rysowanie jeśli korzystamy z suchościeralnej maty) na wylosowaną godzinę. Możemy też zaznaczać na naszej tarczy upływ czasu, czyli np.: 5, 10, 30 minut. Wymienione propozycje, to tylko ułamek możliwości… jest ich zdecydowanie więcej, więc warto poeksperymentować i wykorzystać zajęcia z Photonem do rozwijania różnych umiejętności.

Kategorie: Photon