Dziś przychodzę do Was z propozycją aktywności dla przedszkolaków. Skupimy się na przeliczaniu elementów i na pokazaniu różnicy między cyfrą a liczbą.
Do realizacji zaproponowanych zabaw potrzebna będzie mata do kodowania (kolorowa strona) i krążki z umieszczonymi na nich konkretami. Materiały graficzne pobierzecie tu⬇️
https://drive.google.com/drive/folders/1zC2Lkxv0qi9yEeX4hTdeOEtIHVygXg4o
Segregujemy krążki
Zacznijmy od zabawy, w której dzieci posegregują krążki (nie narzucajmy cech, którymi mają się kierować). Część dzieci będzie kierować się obrazkami i stworzy zbiór ciastek, instrumentów, księżniczek itp., część zauważy, że na poszczególnych krążkach znajduje się różna liczba elementów i to właśnie nią będą się kierować porządkując krążki. Może zdarzyć się też tak, że dzieci pogrupują krążki jeszcze zupełnie inaczej.
Dookoła cyfr
Zabawę zaczynamy od położenia na środkach kolorowych płaszczyzn krążków z cyframi. Cyfry najlepiej ułożyć trzymając się kolejności (czerwona płaszczyzna – 1, turkusowa płaszczyzna – 2). Kiedy wszystkie cyfry są już rozłożone, to tłumaczymy dzieciom czym są cyfry (znaki służące do zapisywania liczb), a następnie rozdajemy krążki z różnymi konkretami. Dzieci mają za zadanie rozłożyć je dookoła pasujących do nich cyfr, tak żeby np.: na płaszczyźnie z „1” były krążki, na których jest tylko jeden element, a na płaszczyźnie z „9” były krążki, na których jest dziewięć elementów.
Od najmniejszej do największej…
W tym zadaniu wykorzystamy pokratkowaną stronę maty. Dzieci rozłożą krążki w taki sposób, żeby stworzyć kolumny z konkretami, trzymając się przy tym zasady, że na samej górze są krążki z najmniejszą liczbą elementów, a na samym dole są krążki z największą liczbą elementów.