Tabliczka mnożenia z Ozobotem…i lekkim przymrużeniem oka?

Ozobot to robot, który dużo potrafi…jak mu oczywiście w tym odrobinę pomożemy? i wykorzystamy jego potencjał. Plusów ma całkiem sporo: nie wymaga reorganizacji przestrzeni, nie potrzebuje dostępu do sprzętu komputerowego (w wersji kodowania za pomocą sekwencji barw), jest łatwy w obsłudze…ale o tym już wspominałam…największym plusem dla mnie jednak jest uniwersalność wykorzystania tego robota na zajęciach dydaktycznych i ogromna rozpiętość wieku użytkowników, którym jest dedykowany. Neutralny wygląd odróżnia go od innych obecnych na rynku robotów. Dlatego stylistycznie pasuje i przedszkolakom i gimnazjalistom. Dla mnie to duży plus, że „nie bije od niego słodycz”, a cała wartość kryje się w możliwościach jakie daje. A te zaskakują mnie cały czas i mimo, że to tylko robot i świetnie zdaję sobie sprawę z tego, że bez niego też ,,się da” i nie jest wcale niezbędny, to rozstać się z nim byłoby mi już jakoś trudno…a to nie pierwsze roboty, z którymi mam do czynienia, za to jedyne, z którymi polubiłam się tak bardzo. Nawet bazując wyłącznie na rysowanych trasach można stworzyć zadania, których poprawne wykonanie będzie wymagało chwileczki zastanowienia i…wykazania się logicznym algorytmicznym myśleniem…dzisiaj…

Ozobotowa tabliczka mnożenia…z lekkim przymrużeniem oka

Zadania rozwiążemy na dwa sposoby: przy pomocy kodowania za pomocą sekwencji barw lub z wykorzystaniem platformy ozoblockly.pl

Najpierw rysowanie…

Przygotowane plansze składają się z przeciętych linii: poziomych i pionowych. Będziemy mnożyć liczbę lini poziomych przez pionowe (lub odwrotnie, mnożenie jest przemienne). Liczba powstałych skrzyżowań to iloczyn. Na czym będzie polegało zaprogramowanie robota? Wyruszając z zielonej kropki kodujemy robota w taki sposób, żeby przejechał przez wszystkie skrzyżowania. Na każdym może być tylko raz, a podróż powinien zakończyć w miejscu przeznaczonym na kod: koniec gry, wygrana. Podczas jazdy robota liczymy każde przejechane skrzyżowanie i sprawdzamy, czy faktycznie jest to wynik pomnożenia liczby linii pionowych i poziomych.
Kilka przykładowych plansz można pobrać pod poniższym linkiem:
Tu pobierzesz plik do druku

Pora na platformę ozoblockly.pl…poziom 3

Platforma ozoblockly.pl jest bardzo intuicyjna i co istotne wszystkie komendy występują w języku polskim. Podzielona na kilka poziomów trudności „rośnie wraz z potrzebami i możliwościami dziecka. Począwszy od graficznej 1, z którą poradzą sobie już najmłodsi do 4, w której mamy już mocno rozbudowany wachlarz możliwości i wiele opcji jeszcze przeze mnie nie zbadanych. Dzisiejsze zadanie wykonamy na poziomie 3. Na tym poziomie szufladki zostają wzbogacone o grupę komend ,,nawigacja po linii” i to na ich bazie stworzony zostanie skrypt. Poniższe zdjęcia przedstawiają skrypty do kilku przykładów.
Spróbujmy je przeanalizować: przykład 1 to jedna linia pionowa i dwie poziome. Pojawią nam się dwa skrzyżowania (1 pomnożyć razy 2 mamy dwa). Robot powinien pojechać prosto przez pierwsze skrzyżowanie, prosto przez drugie i jeszcze jakoś efektownie zakończyć swoją podróż. Narysowałam linie (bez kodów, bo ozobota zaprogramujemy w ozoblockly.pl). Początkowo skrypt wyglądał tak:

Zauważcie, że komendy powtarzają się, więc możemy użyć pętli, skracając tym samym skrypt
Tak wygląda skrypt po skróceniu. Kiedy rysowaliśmy trasy i kodowaliśmy przy pomocy sekwencji barw, to na końcu wybieraliśmy kod ,,koniec gry, wygrana”. Jeśli chcemy tu zastosować coś podobnego możemy to rozwiązać za pomocą obrotów i efektów świetlnych. Tu trzeba potestować, które będą Wam odpowiadać
Gotowy skrypt wygląda tak?
Poniżej przykład mnożenia 2 razy 2. Powstaną 4 skrzyżowania, robot na pierwszym powinien pójść w prawo, na drugim w lewo, na trzecim w lewo, na czwartym prosto. Poniższe zdjęcia przedstawiają skrypt w wersji dłuższej i z wykorzystaniem pętli. Pętle można wstawić na dwa sposoby.
Po tych liniach będzie wędrował robot. Miejsce startu i meta zaznaczone są na zdjęciu

Prawda, że to wcale nie jest trudne…jeśli wcześniej próbowaliście tylko rysowanego kodowania, to warto potestować ozoblockly.pl, zaczynając od 2 poziomu…ogarniecie platformę w moment. Po prawej stronie ekranu macie zakładkę z przykładami i zadaniami, całkiem sensowną pomoc, więc nawet jeśli do tej pory nie mieliście do czynienia z językiem programowania Blockly, to jestem przekonana, że dacie radę bez najmniejszego problemu?
To co, krótki kurs ozoblockly.pl na blogu? Raz w tygodniu post krok po kroku jak działać na platformie, jak wykorzystać na zajęciach…chcielibyście?

Kategorie:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *